Som jag nämnt har jag försökt hålla
tillbaka min dryga nördpersona. Hon är en liten best. Fast min
nördighet innebär inte alltid dryghet och att hyscha åt folk när
jag tittar på Sherlock Holmes (haha! kanske tur att jag inte bor med
folk längre för ni kanske trodde ni var i säkerhet pga sherlock
är på paus men nu har
elementary börjar och
där är lucy liu dr watson SÅATTEH JAG HYSCHAR TILL OCH MED ÅT MIG
SJÄLV NUMERA)
Ibland träffar jag en likasinnad
vilket resulterar i ett evigt tjat om Peter Lorre, Den Där Scenen i
Bullit där de pratar om
känslor som är det roligaste någonsin och Den Andra Scenen i
Bullit där de stirrar
i en halv evighet på en faxmaskin (deras tindrande 60-tals ögon
blir fyllda av extas pga faxteknik). Ibland händer det att jag
klockan två, efter ett par öl, allvarligt och länge diskuterat
dynamiken mellan Leonardo och Raphael.
. . .
Äh... om det finns någon som tvekar
kan jag meddela att jag inte pratar om renässansmålarna utan om
ninja turtles. So yeah... där har vi också ett exempel på text som
innehåller negativt antal överraskningar.
En del kanske säger ”men det är ju
bara tecknade serier!” vilket gör att jag drar förnärmat efter
andan och utbrister nåt i stil med ”I SAY! Hur vågar ni påstå
något så idiotiskt i min närvaro? I do declare I have the vapors!”
eftersom jag av olika anledningar förvandlas till en sydstatsdam
före inbördeskriget när jag blir förnärmad. Allt det här är
helt sant.
Det värsta jag vet är när jag
gnäller över att den senaste storyn i Wonder Woman helt
går emot hennes karaktär och känns inte som en trovärdig
utveckling, att någon säger åt mig ”varför bry sig? det är
bara en serietidning” Då föredrar jag om ni kallar det för
tråkigt istället.
Jag
lägger ner en hel del tid på att läsa och köpa serier. Varför
skulle jag lägga ner tid och pengar på något om jag inte brydde
mig om vad det var jag läste eller tittade på? Varför skulle jag
inte bry mig om vad för bild dessa berättelser egentligen
förmedlar? Speciellt om det jag tittar på har barn och unga som den
främsta målgruppen.
Det
finns en dum idé som handlar om att underhållning ämnade för
barn/unga kan vara dålig, det är mer okej.
Pfah!
Säger jag och menar det också.
Maurice
Sendak sa en gång i intervju att han inte skrev böcker för barn.
Han skrev böcker som han tyckte var bra och barn råkade gilla hans
böcker, därför blev det barnböcker. Han menade att barn förtjänar
litteratur och berättelser som inte dummas ner bara för att det är
barn som kan tänkas läsa det.
Montaget
på 3 minuter i början av Up har
mycket mer känsla och gjorde djupare intryck på mig än vad många
filmer ”för vuxna” på över 60 minuter har lyckats med.
Därför
uppskattar jag Adventure Time, en
serie som formligen exploderat i popularitet bland barn och vuxna.
Det är en serie som tilltalar mig rent estetiskt men även de
berättelser som finns där. Den vill berätta något genuint, ärligt
och roligt för alla. Det finns en humor och ton som tilltalar mig
som vuxen (och det känns fortfarande konstigt att jag är ”en vuxen”
då jag känner mig mer som en vixen haha)
Serien
utspelar sig i landet Ooo som står för oändliga möjligheter till
äventyr och utforskning för protagonisterna. Men vad
som började med nonsensäventyr med magi, robotar och prinsessor i
olika former,en lättsam serie med ibland lite speciell humor som
lyckades flyga under censorradarn presenterade i senaste avsnittet ”I
Remember You” en handling som går ut på hur en flicka tvingas se
sin fadersfigur sakta men säkert helt glömma bort henne och vad de
betydde för varandra. I avsnittet försöker hon få honom att
minnas henne igen men det misslyckas och tvingas inse att han inte
längre kan ta hand om henne, det är hon som måste ta hand om
honom. Det finns en berättelser här vars tema väcker reaktion även hos mig, den lite äldre publiken (kanske lite, liiite äldre) och det är trevligt med en serie som vill skapa en ton som träffar rätt hos många utan för den skull vara fullpepprad av popkulturella referenser (och jag är ändå inte den som är den när det gäller referenser) utan ett ärligt berättande om två personers öden.
En av manusförfattarna, Rebecca Sugar, som skrivit några av de bästa avsnitten i denna serie, skrev även den avslutande sången som fyller mig med känslor. Hörni. Jag är fylld till kanten med känslor just nu. Såg det här avsnittet i tisdags och känslorna... hörni... det är fortfarande en massa känslor här (och det går att klicka på dem)
Marceline
It's just you and me in the wreckage of the world
That must be so confusing for a little girl
And I know you you're going to need me here with you
But, I'm losing myself and I'm afraid you're gonna lose me, too
This magic keeps me alive
But, it's making me crazy
And, I need to save you
But, who's going to save me?
Please forgive me for whatever I do
When I don't remember you
Marceline
I'm gonna feel myself slipping away
I can't remember what it made me say
but I remember that I saw you frown
I swear it wasn't me it was the crown
This magic keeps me alive
But, it's making me crazy
And, I need to save you
But, who's going to save me?
Please forgive me for whatever I do
When I don't remember you
Please forgive me for whatever I do
When I don't remember you
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar