fredag 4 januari 2013

Spioner, spioner, jag ser spioner överallt

Läste klart Spionen som kom in från kylan med en känsla av att personligen blivit förråd av det kommunistiska partiets division i London samt alla hemliga underrättelsetjänster. Cirkusen i London samt Stasi. Kanske alla hemliga underrättelsetjänster i hela världen.VEM KAN JAG LITA PÅ!?!?

Inte på George Smiley i alla fall.

Satt i chocktillstånd ett tag och kände mig mycket upprörd. Otroligt upprörd. Pappa berättade att när han träffade mamma i Uppsala läste hon också Spionen som kom in från kylan (läste faktiskt samma bok, den var så där härligt sliten och hade abstrakt omslag) och hon i princip hade samma reaktion som jag. Mycket pga att hon aldrig stött på den typen av litteratur förut. Kan tänkas att i Polen fick man inte lätt tag på litteratur där allt är grå o gråare moral och att kapitalism och kommunism, stasi/mi6 ser på individen på samma sätt. Alla är bara brickor i deras spel.

Har nu börjat läsa Mullvaden (Tinker Tailor Soldier Spy) av le Carré. Skrattar rått när Smiley måste ha obekväm lunch med fd kollega som är dryg. HAHAH SMILEY RÄTT ÅT DIG!

Blir också löjligt stressad och upprörd när Smiley får veta att de tog vår man i Istanbul.

NEJ INTE VÅR MAN I ISTANBUUUUUUUULLLLL!!!

Han var ju vår man. I Istanbul. Nu är han tagen. Hänger inte riktigt med för det är mycket spionpladder i le Carré och mycket "Minns du Fennanfallet? Ja, jag minns Fennanfallet. Mm-hm... Fennanfallet, va? Vilket fall det var. Hur går filologin? Bra. Bättre än Fennanfallet i alla fall."

Och jag vet inte vad Fennanfallet var. Hade det nåt med Mundt att göra? Han med de kalla mördarögonen i Spionen som kom in från kylan? Lever Mundt än? Hur går hans mördande nuförtiden? Var det han som mördade Fennan? Är Fennan en person eller en plats? Är det en typ av konjak?

JAG VET INTE MEN DET ÄR FÖR SPÄNNANDE!

Hur som helst... de tog vår man i Istanbul och det är inte bra.

Pga han var vår man i Istanbul.

Övriga tankar: Tur att jag inte är en spion. Skulle vara den sämsta spionen. Har inget pokeransikte. Skrattar ondskefullt när jag vet att jag är skyldig plus tycker att en smart lögn vore att "Haha! Vet ni vem som inte är en spion och har två tummar? *tumme upp* Den här tjejen! Hahaha.... haaaaaaaaa"
Mitt kodnamn skulle vara Virriga Hönset och istället för att träffa min kontaktperson på dimmiga broar skulle jag bara vilja träffas på ställen som serverar hamburgare och är varma. Skulle vara det värsta som hänt George Smiley. Rätt åt honom. Borde bli hans bästa vän av den anledningen.

. . .

Vad menar du fiktion och verklighet?

. . .

Nej, men förklara. Vaddå det finns en skillnad?

Inga kommentarer: