lördag 30 oktober 2010

Den danske prinsen och den franske farbrodern

Min hemliga dröm (för tillfället, sånt där ändras rätt snabbt) är att få förverkliga Greta Garbos dröm... att få spela Hamlet. Det är lite guilty pleasure för jag är ju inte säker på om jag skulle göra så bra ifrån mig.(Men ganska säker, va?) Jo, för jag är inte den som är den.

Fatta att hålla i dödsskallen, stirra den djupt i ögonen och jämrande säga: "Alas, poor Yorick!" skruva ihop ansiktet i en plågad grimas (för Hamlet har så många känslor PÅ EN OCH SAMMA GÅNG!) och kvida: "I knew him, Horatio."

Jag riktigt ryser av tanken.

Imorse åt jag frukost endast iklädd i en alltför stor flanellskjorta och svarta leggings. Och nej, jag låtsades inte att jag var Hamlet... bara lite grann.

En annan trevlig scen är när Hamlet verbalt attackerar drottning Gertrude.
Hamlet: Jag hoppas att du när nöjd med att hångla o para dig på nedsölade lakan.
Gertrude: Åh nej, åh Hamlet. Jag förstår att du tycker att jag är en smutsig, fallen kvinna. Det räcker nu.
Hamlet: Va? Jag är inte klar än. Låt mig visa dig min Power Point presentation.
Vålnaden: Stör jag?
Hamlet: Va nej? Jag håller bara på att visa min PP-presentation.
Vålnaden: Det är bara så... det här med blodshämnd. Jag vill inte tjata meeeeeen..
Halmet: (tar fram sin "kom ihåg"-lista) Få seee... 1. Påminna mamma att hon gift om sig med någon som antagligen faktiskt såg ut som Moe i The Simpson ... 3. Hänga med Horatio på kyrkogården. 4. Tala om för lägre folk hur de ska göra sitt jobb, typ skådespelare o dödgrävare. 5. Hämnas Far....... Åh, just det ja.

Övrigt:
"Den svejkiska patriotismen" = Bra inlägg på Arbetsbok

Är sjukt peppad på filmen The Illusionist (inte den med The Wolverine dock) som är baserad på ett manus som skrevs av Jaques Tati. Det fungerar som en form av porträtt av denne fantastiske filmmakare.
Jag har bara sett Semestersabotören, Min Onkle, halva Play Time, en kortfilm om boxare och en kortfilm om en brevbärare.
Kan rekomendera de två första filmerna (PT var lite seg.



Inga kommentarer: