tisdag 10 april 2012

Som ni kanske vet har jag en förkärlek till hyperboler, dramatiska överdrifter, melodramatiska uttalanden och tautologier.

Går inte en dag utan att jag faller på knä och gråter sorgset: "MITT LIV ÄR ÖVER! Allt är förbi! Min chock är total! Faktum är att jag är så chockad att jag blivit blind!"
Förbipasserande: "Åhnej vad hemskt!"
Jag: "Och döv!"
FP: "Fruktansvärt!"
Jag: "Samt fullkomligt stum!"
FP: "Det låter inte... sannolikt... öm?"
Jag: "Okej... kanske inte stum men NÄRA NOG!"
FP: "Inte heller särskilt döv... men vad är det som har hänt egentligen?"
Jag: "Du vet de där små, runda ostarna som är rullade individuellt i plast och säljs i små nät?"
FP: "Ja?"
Jag: "På Ica Väst... *snyft * ... ÄR DE HELT SLUT! Och nu måste jag gå... *snörvel* TILL ETT ANNAT ICA!"

Man kan påstå om man vill att... jag gillar ost. Det är nog inte en lögn.

Jag är det första att erkänna att ibland har jag lätt för att överdriva men inte denna gång. Nej, det uttalande jag i denna stund förberedder mig för att uttala i skriftform är kanske det mest samlade, genomtänkta och ärliga uttalandet jag någonsin har uttalat... i min... personliga... uttalshistoria... eeerrrr...

Cabin Pressure är den brilljantaste sitcomen NÅGONSIN!

Någonssssssssin...

Den använder sig av grundläggande sitcomformer och gör det strålande.
- En grupp med excentriska individer som inte alltid kommer överens men ändå alltid håller samman.
- En bra vald miljö som ger möjlighet till varierade intriger men samtidigt ger igenkänning och trygghet i varje avsnitt.
- Alla skådespelare, inklusive den allra minsta gästrollen, är roliga. Rollen som straightman är inte fixerad utan förändras beroende på situationen.
- Nästan alla karaktärer är sarkastiska. Och britter. Sarkastiska britter, ge mig mera tack.

Faktorer som höjer Cabin Pressure till skyarna (bokstavligt och bildligt... öh kanske man kan säga?)
- Det är en radiositcom. Jag lyssnade på första säsongen samtidigt som jag städade och skrev en sonett med fötterna.
- Det handlar om ett litet flygbolag, MNJ Air. ALLT BLIR BÄTTRE MED FLYGPLAN! Jag gillar flygplan.
- Benedict Cumberbatch spelar en av huvudrollerna. Benedict Timothy Carlton Cumberbatch. Till och med hans namn är fantastiskt. Jag tänker mig att varje gång han vinner på TP så utbrister han "You've been cumberbatched!"

Framför allt är det för att serien lyckas ge djup åt sitcomkaraktärer. Det finns serier med ultrakomplicerade intriger och ett dussin karaktärer men ingen kommer ens i närheten åt det sublima djup John Finnemore ger sina skapelser. Samtidigt avviker han aldrig från den enkla, raka sitcomintrigen.

Såatteh... jag har en nyfunnen kärlek för BBC radio. Förutom Cabin Pressure (som jag vill gifta mig med, få barn med och sedan stillsammant njuta av de gyllene åren med) håller jag på att lyssna igenom andra serien av Bleak Expectations (en Charles Dickens-parodi) och sketchprogrammet The Now Show.

Såatteh... Cabin Pressure... nästan hela serien finns på youtube... jag har redan köpt serien från BBC så jag kan lyssna när jag vill, om och om igen... nämnde jag att jag älskar den här serien?

För det gör jag.

Inga kommentarer: