måndag 17 september 2012

Effektiva tankar är ganska flyktiga just nu. Mitt modus operandi för tillfället är tyvärr: ”Jag måste göra det här på en gång. Mmmjeeeepp! PÅ EN GÅNG! På en gång. Omedelbums. Inom fem röda. Inget ska få hindra mig att utföra detta uppdrag. På en gång, ja....... men äh... jag ska bara - ”

Har lyckats få lite gjort. Till exempel gjorde jag min första uppgift till kvällskursen på en gång. Kanske för att jag är... tja, nästan löjligt exalterad samt panikslagen inför denna kvällskurs. Har bombarderat min omgivning med monologer utan att pausa för att andas. Vanligtvis börjar monologerna med en positiv ton:

Det här är fantastiskt. Helt fantastiskt! Såsåsåsåsååååå fantastiskt. Det kommer bli kul, lärorikt och antaglige ge oerhört mycket oavsett vad jag gör till våren.”

Därefter bär det av till nästa fas av min tankeprocessen vilket är ungefär då min kropp kommer på att det var länge sedan vi hade en dos av gammal hederlig nervositet:

Vad kul det ska bli att träffa nya människor och... och... men tänk om jag gör fel och det blir pinsamt?”

Fortfarande normalt, inte konstigt att om man ska prova på en ny grej att man blir lite nervös.

Det för oss till den tredje fasen, fasen då jag... hm, det finns en medicinsk term för det här tror jag... öm, äh... åh just det. Nu kom jag på det – Flippa ur. Jag flippar ur som man brukar säga:

Tänk om jag gör så fel att universum bara 'fuck it! det är ingen idé om det finns människor som kan vara så dåliga' och sen bara... EXPLOSION! Universum imploderar för att jag gjorde fel. Alla kommer bli så besvikna på mig om jag gör det. Jag menar, ingen gillar när universum imploderar. INGEN GÖR DET! 'Snygg jobbat' kommer de att säga, 'Kul att du fick universum att explodera bara genom att vara dig själv' kommer de säga fast... sarkastiskt liksom. Jag menar... TÄNK OM DET HÄNDER?!?!? Jag vet inte om jag skulle klara av det om universum imploderade om det var mitt fel. Den bördan alltså. Aaaaarrrrggghhhh... paaaaniiik!!!”

Efter ett par minuter börjar jag känna mig lite förlägen över allt melodrama som jag kramat ur min lilla kropp. Jag harklar mig, borstar bort lite imaginärt damm från axlarna och låtsas som om det regnar. Business as usual. En del människor har specifika morgonrutiner, jag har får en melodramatisk panikattack då och då för att lätta på trycket. Annars är nog risken att denna briljanta  knippe nerver och neuroner vi kallar hjärnan skulle koka över.

Jag har också anmält mig som volontär till en skrivverkstad för barn/ungdom.

MWAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!

. . .

Vänta... va? Var det... var det där ett ondskefullt skratt?

Det där är helt fel reaktion, det är inte... inte alls passande.

Jag vet inte ens... öööömmm... okej?

Okej.

Inga kommentarer: