söndag 6 juli 2014

Ett horoskop. Allas horoskop: En dag kommer du höra en röst bakom ryggen fråga "Vill du höra ett bra skämt?" Det är antagligen inte så du kommer att dö.

Kom precis på ett för jäkla roligt skämt. Imorgon när vi förhör varandra på arbetsplatsen om hur vår fritid har varit ska jag bah:

De på jobbet: Hur var din helg, Hanna?
Och jag bah: Hade en sån där helg när man börjar se kvinnor i tapeten.

I mitt huvud finns det bara ett sannolikt scenario som blir följden av denna fulländade och kvicka replik.

Scenario 1. Det enda sanna scenariot:

De på jobbet: Haha! Vilket roligt skämt. Du förklarar att du hade tråkigt och refererade samtidigt till Den gula tapeten av Charlotte Perkins Gilman!
Och jag bah: Tack. Jag vet. *high-fajvar Gilman från andra sidan graven*
De på jobbet: Inte alls som ditt skämt om Akilles.
Och jag bah: HÄDARE!

Inser dock när hostmedicinen har lagts att det tyvärr finns ett till möjligt scenario. Ett mer sannolikt scenario.

Scenario 2. Det där andra scenariot som ingen egentligen vill hänga med. Det är typ... nåns kusin? Jag vet inte men vi var tvungna att bjuda med det till stugan och nu sitter den bara där och hänger i ett hörn. Som en vått filt över hela tillställningen:

De på jobbet: Du... kvinnor i tapeten? Va?
Och jag bah: DET ÄR INTE MIG DET ÄR FEL PÅ!
De på jobbet: Gråter du?
Och jag bah: *långt kvidande ljud från andra sidan graven*

Därför, när de frågar mig imorgon på jobbet hur min helg har varit, ska jag svara kort och koncist. Enkelt men ändå charmigt:

De på jobbet: Hur var din helg, Hanna?
Och jag bah: Jo, tack bra. Hade så tråkigt att jag knöt ihop min morgonrock till ett par shorts.
De på jobbet: Du gjorde... va?
Och jag bah: *utdraget stön från andra sidan graven*

Såatteh... tillbaka till ritbordet.

Inga kommentarer: