tisdag 2 december 2008

Jag ska utkräva hämnd på The Google Guys.

Jag. Hatar. Google. (!!!!!)
Räkna antalet utropstecken och inse hur de driver mig till vansinne. Fem utropstecken, är, som alla vet, ett säkert tecken på ett sjukt sinne... eller ett tecken på brist av förståelse för grammatikregler.
Google har nu i ett par veckor påstått att min konto inte existerar och vägrar låta mig logga in. Uppenbarligen har mitt konto börjat existerar igen.

Jag och Sara var på den tyska julmarknaden. Sara köpte mig en banan som var dränkt i belgisk choklad. Jag älskar Sara. Hon är den förnuftiga systern jag aldrig hade. Dock håller Sara sakta men säkert förvandlas till en mix av Randall och Dante från Clerks. Hon gillar sitt jobb på Costa om det inte vore för kunderna. Uppenbarligen händer det ibland att hon får kunder i stil med; "What do you mean there is no ice!? Do I have to drink this coffee hot?!"

Vi såg "Kiss Kiss Bang Bang" häromdagen och jag blev ännu mer pep på Robert Downey Jr som Sherlock Holmes. Jupp, för er som inte vet, de ska spela in en ny Sherlock Holmes film med Downey Jr som Holmes och Jude Law som Dr Watson. Dock är regissören Guy Ritchie och jag var inte så hänförd över hans senaste film. Tja, om den här Holmesfilmen inte blir som jag förväntar mig kan jag alltid se fram emot den andra Holmesfilmen som är på gång. Den där Sasha Baron Cohen ska spela Holmes och Will Ferrell ska spela Dr Watson. Jag ser även fram emot att se Cohen spela Freddy Mercury... borde kolla upp om det sistnämnda stämmer eller om det bara är ett rykte.

Hur som haver... Detta Har Hänt i Hannas Galna Värld!

Jobb
Jag har fortfarande inget jobb men ska på intervju idag. Hoppas på att åtminstone få ett jobb som extra personal på någon butik under julrushen.
Har bestämt mig för att om jag inte får ett jobb snart ska jag använda mina studiepengar och anmäla mig till ett par kurser. De kurser jag är intresserad av är Find Your Voice, en skrivkurs som handlar om att utveckla sitt eget skrivspråk, Ripping Scripts, en kurs för manusskrivande. Dessutom funderar jag på en förbereddande kurs för frilans journalism och en litteraturkurs om magisk realism under 1900-talet.

Jasper Fford (inget stavfel) är en skrivgud!
Läs hans bok! Gå! Nu läs den! Okej, kanske senare när ni har mer tid men gå och läs The Big Over Easy. Om Douglas Adams och Terry Pratchett hade ett Secret Love Child skulle det vara Fford. Han är otroligt intelligent och hysteriskt rolig att läsa. "The Big Over Easy" handlar om DI Jack Spratt (ni som inte ser slaviskt på brittiska deckare, DI är förkortning av Detective Inspector) och hans Nursery Crime Division. Spratts värld är bebodd av sagoväsen och när det bryter mot lagen är det hans jobb att ställa allt till rätta. Dessutom är varje klassisk detektivroman och kliché lika viktiga i hans värld som naturlagarna är i vår.
"Hebden was always a bit of a bounder. He pinged my partner's bra strap at an office party once, you know. She wasn't wearing it at the time," he added after a moment's reflection, "but the intention was clear."

Ikea (Ingvar "Jag var inte nazist utan fascist" Kamprad")
Jupp. Vi har varit där. Lexy älskar Ikea och när hennes mamma var här med en hyrbil passade vi alla på att ta en tur till Ikea. Lexy behövde en hylla för sina DVD:er och jag och Sara behövde burkar (till kaffe och te), plastmuggar (till Saras målarfärg). För att vara ärlig så blev Sara och jag A Little Crazy. Vi inhandlade varsin julstjärna (blomman), pepparkakor, glögg, knäckebröd och lingonsylt. Igår firade vi första advent vilket var mycket trevligt. Om vi ska vara kvar här över jul så tänkte vi att vi behövde mycket mysfaktorer.

Lexys mamma
Var här. Hon är en kort indisk kvinna som var snäll och söt. Det första hon gjorde när hon kom hit var att börja städade. Inte för att vi lever som svin här men vi är alla tre ungdomar som ibland har en tendens att låta disken bilda ett litet berg i diskhon innan vi tar oss an den. Vi bjöd henne på hemgjord morotskaka och hon lagade en krämig svampsoppa.

NaNoWriMo
Just det. Jag vann. 50000 ord! Nu ska jag låta mitt utkast vila innan jag ger mig i kast med renskrivningen. Redan nu vet jag saker och ting som behöver ändras. Är fortfarande inte säker på om titeln är helt rätt. Ni som faktiskt läser min blogg ibland kan väl ge mig en kommentar på vad ni tänker när ni ser den här titeln, "Mame Oko" (Det är polska och betydder onda ögat.)

Freakazoid
Jag satt och slösurfade för ett tag sen och snubblade över det här citatet:
A Lawn Gnome: We are wise and cunning.
Another Lawn Gnome: We stole man's fire and then tried to hide it in our pockets.
A Lawn Gnome: That was painful and dumb. So we became even more cunning.
Det fick mig att inse... jag måste ladda ner Freakazoid igen! Det är kanske det bästa som hände under 90-talet... det och de där silverfärgade dunjackorna. Jag hade en sådan dunjacka och jag kände mig alltid som en astronaut när jag hade den på mig. Jag ville bli astrounaut en gång i tiden... min dröm var att råka ut för en olycka, flyga in ett svart hål och upptäcka en ny planet med liv. De skulle förundras över min brillians och göra mig till drottning över hela planeten. Jag skulle vara grym en men rättvis. Okej, jag kanske inte borde berätta att det här var mina dagdrömmar när jag var sju år.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hannka! <3<3
härligt med ett härligt långt inlägg från dig! *glad*

Therese Baudin sa...

Tjenare! Vilken Costa jobbar du på? Tänkte om man skulle ta och komma förbi och säga hej :)

Anonym sa...

mama oka eller vad det nu var, var ett bra namn. jag vet att det är en rätt sen kommentar, men jag trodde att du tagit bloggpaus, och därför tog jag bloggläspaus.