tisdag 20 oktober 2009

In Sweden you watch blog. In Soviet Russia blog watches you!*

(* Ett patetiskt försök på “the Russian reversal meme” skapat av Yakov Smirnoff som även är den bästa Smirnoffen som finns.)

Nu har jag arbetat hela
tre gånger på V-Dala! Detta är, har jag hört, ett eller till och med Det Magiska Numret. Har man jobbat tre gånger får man gå på… personalfest.
Jag har även hört att ibland figurerar en glatt sjungande manskör på dessa fester därför ser jag mycket fram emot denna mytomspunna personalfest.

Skulle behöva något trevligt så där efter tentan som kommer nu på fredag. Varje gång jag bläddrar igenom min lilla gula retorikhandbok känns det lugnt men sedan kommer jag att tänka på att jag faktiskt ska sitta med den här tentan i hela fyra timmar och då börjar jag tvivla att jag har tillräckligt med kunskap för att hålla ut i ens tre timmar.
Egentligen är jag inte orolig men egentligen är jag det eller… jag vet alls hur jag känner inför den här tentan.
Panik! Spring runt mållöst i en cirkel… eller gå till Flogsta och avnjut en tacokväll. Tror nog att det sistnämnda känns mest värt. Vad skulle jag göra utan Mexicos alla briljanta skapelser? Taco, chupacabra, calaveras och Speedy Gonzales! Mitt liv skulle vara så tomt utan er. I synnerhet Speedy Gonzales då all spanska jag kan har jag lärt mig av honom. Excusa! Esta too mucho rapido for the eyes to follow? I'll show you in el slow motiono. Ah, politisk inkorrekthet… how I’ve missed you.

Meanwhile, back in Communist Russia… så i våras bestämde sig gamle (nye?) president Dmitrij Medvedev för att stoppa ”falsifieringen av historien” och arresterade i september historikern Michail Suprun som undersökte tyska krigsfångars öde i gulaglägern. Givetvis inte personligen, det hade varit underhållande, men han körde väl med en (läs denna mening med en rysk accent värdig en gammal hederlig Bondskurk): ”Have my people talk to his people.” eller liknande.
Nyckelorden här är
Bondskurk och undersökte. Det verkar inte som Suprun hade sprungit runt och gastat något om att tyska krigsfångar i hemlighet såldes till ödlorna från V, vilket också skulle ha varit underhållande och även falsifiering, utan utredde som en duktig historiker hur tyska krigsfångar i sovjetiska gulagläger behandlades. Man misstänker att anledningen till gripandet var de fakta Suprun publicerade om Stalin som nu är Rysslands favorit igen. Bäst uttrycker nog Michail Kasianov det:
– Putins stora förebild är Stalin. Han beundrar honom och anser att mycket av arvet från Stalin bör tas till vara. Då var Ryssland fruktat och respekterat i världen. Sådan vill Putin också vara, långt hellre än att vara älskad utomlands.” (http://www.dn.se/nyheter/varlden/stalin-har-blivit-alltmer-rumsren-i-ryssland-1.977965)
Ryssland, Ryssland,
Ryssland… Ryssland! Kom igen. Det är allt jag tänker säga. Nej, vänta! En sak till: Kina, kom igen! Mao var 30% Dålig, 70% Bra? … eller var han det?

Övrigt:
Hm… intressant att jag, med en egen personkult på sjutton medlemmar för tillfället, argumenterar mot Stalin och Mao. Så ironiskt, sa hon bittert.

Yakov skall min första födda son hetta… eller nej, orka vänta så länge… min nästa krukväxt (vilket antagligen blir en julstjärna) skall heta Yakov! Öm… nej, jag brukar inte döpa mina krukväxter. Inte i vanliga fall. Det gör bara djupt störda individer.

1 kommentar:

amanda sa...

http://pw0nd.com/wp-content/uploads/2009/01/political-pictures-vladimir-putin-russia-president-assassinates-you.jpg