lördag 25 oktober 2008

Varför nördighet inte alltid belönas...

Idag är det omöjligt att befinna sig utomhus. Vinden viner, bokstavligt talat, det regnar både vertikalt och horisontalt vilket gör att paraplyer är fullkomligt värdelösa. Dessutom kunde jag inte använda mina stövlar då det gått sönder och jag var tvungen att traska runt i staden i mina sneakers med hål i sulan. Efter ett tag var mina jeans blöta en bra bit över knäna och jag bestämde mig att mitt jobbsökande fick sättas åt sidan ett tag.

Väl hemma bestämde jag mig att göra lite efterforskning till min roman eftersom det nu är endast är cirkus en vecka kvar innan det är dags för NaNoWriMo. Började med att undersöka varifrån namnet Baba Jaga kommer ifrån. Denna dam är för övrigt mycket intressant. Därifrån hamnade jag i obskyra vampyrlegender. Hur kan vampyrer ha blivit så coola som de anses idag? De är nattdyrkande töntar hela bunten. Jag menar... att det ens finns historier om vampyriska vattenmeloner är dumt nog men nu upptäcker jag att det även finns versioner av vampyrer där de dricker blod med sina näsa ifrån sina offers öron... vafalls!?!

Hur som helst, jag hamnade tillslut på Elizabeth Báthorys wikipedia artikel. Också mycket intressant. Badade hon i unga kvinnors blod eller var det hela en konspiration för att stoppa en stark, lärd kvinna som hjälpte kvinnor av låg social ställning?

Fick många idéer (tack wikipedia) men nu önskar jag att jag hade stannat vid Báthory. Ni vet de där hjälpsamma See Also artiklarna de har på wikipedia? Inte fullt så hjälpsamma den här gången. Hoppade över från Báthory till artikeln om Delphine LaLaurie. Nu mår jag illa och vet att jag kommer ligga och tänka på det här hela natten. Tänker inte återberätta vad jag läste men jag måste säga att det är något av det vidrigaste jag någonsin läst. Inget kommer att skrämma mig på ett bra tag. Seriöst, det är sånt här man kan leva hela sitt liv utan att behöva veta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

fan, jag blev såklart tvungen att läsa artikeln jag också, och FY FAN! Nu mår jag också tokilla. Vilken vidrig vidrig vidrig jävla människa! Usch. Fan.


(från anna)

Hanna Passion sa...

Jag vet! Öm... kanske borde jag ha varnat folk men jag ville inte riktigt behöva skriva vad jag läst eftersom jag fortfarande satt och mådde illa och var upprörd.