lördag 12 februari 2011

Mrs The Passion

Ibland brukar jag låtsas att jag är en hemmafru som vunnit en kryssning/eller en uptight ungdomsdetektiv som är på uppdrag på en kryssning. Allt utspelar sig givetvis på femtiotalet. Givetvis. På båten hör jag för första gången i mitt liv utländska toner. Det som följer är en förlösande dans som förlöser.

Då blir allt liksom okej igen.

Ibland låtsas jag att jag är en affärskvinna med axelvaddar. Jag älskar Thatcher och GÖR AFFÄRER HELA TIDEN! Att göra affärer är samma sak som att andas. För att göra affärer måste man läsa en massa papper. Låtsas att min lätt tråkiga sekundärtext som reseberättelser är en form börsnoteringaktivaräntor som jag måste läsa för att kunna GÖRA AFFÄRER HELA TIDEN!

Var är siffrorna jag bad om? Man måste ha siffror för att kunna göra affärer (HELA TIDEN!)

Måste åka ner på stan och köpa DEN BÄSTA VODKAN NI HAR UNGE MAN! (men jag är en kvinna... ) samt en form av kartong fylld med skatter gjorda av druvor. Blå druvor är egentligen är mutation av den gröna druvan. Det visste jag inte igår morse. Det vet jag nu. Och hälften av striden är förkunskap. Säger vi. Resten är förspel. Nej. Förhandskunskap? Fördomar? Säger vi.

Ska jag alltså göra en sallad och aptitretare (jag vet vad som retar min aptit men det passar sig inte för blandade sällskap) - tänker mig att jag äntligen ska få använda min kokbok från 60-talet Vi Skall Ha Gäster - Te för Två och Fest för Fyrtio. (jag menar att min aptit på kunskap och skämt)

Ibland låtsas jag att jag är HG Wells Osynlige Man. Äventyr är en ursäkt att klä av sig. Och där måste jag tyvärr stoppa mig själv. Synd tycker jag. Bra tycker andra som kanske, förhoppningsvis, skulle tycka det var tråkig om jag försvann.

DET ÄR FÖR LITE TID!

Varför måste Systemet stänga så tidigt? Tre är inte tidigt men idag känns det så.

Jag tänker inte säga Adjö. Jag föredrar We'll meet again, don't know when, don't know how but I know that we'll meet again some sunny day.

Kanske redan ikväll? Knytkalas med potatis och goda drinkar (drink?)

Hur som helst. The Passion said she would buy the flowers herself.

Kanske tulpaner? (Ha! Dåligt skämt. Jag köper alltid tulpaner.)

Men...

Var får han alltifrån?

Jag menar, Fåret Shaun. Var får han allt ifrån?

Det skulle jag bra gärna vilja veta.

Inga kommentarer: