onsdag 2 februari 2011

"That calm sleep
Whence none may wake, where none shall weep." (- Hellas)

Läser Hellas av Percy Bysshe (Bysshe? Verkligen?) Shelley och lyssnar på Deadmau5. Två smaker som gifter sig förvånansvärt väl på tungan... som man brukar säga. Tror nog att det var tänkt just så; Shelley uppskattas nog bäst om man har lite prrrrrrogressiv house i öronen.

Givetvis är det här inget jag vet säkert. Men man kan ju spekulera. Det får man. Man får spekulera. Vad vore vardagen utan grundlösa spekulationer?

Har varit på födelsedagskalas för en av mina storkusiner. Alltså, hon är inte stor stor utan... större än vad jag är. Äldre kanske man säger. Men om jag och Jakob måste vara "småkusinerna" för evigt och kanske ännu längre då får storkusinerna dras med att kallas storkusinerna.

Storkusinerna låter som namnet på stora stenar från istiden som folk brukar säga hade kastats dit av troll för att de ville få kyrkklockorna att sluta klämta. Trollen alltså, inte (Verklighetens?) Folk. Fun Fact: Det är därifrån "sänd därför aldrig bud för att få veta för vem klockan klämtar; den klämtar för dig." kommer ifrån. Givetvis är det här inget som jag är säker på. Men man kan ju spekulera.

Det var i alla fall ett trivsamt partaj i söndags. Min mormor sjöng polska sånger och då gäller det att ha två saker klart för sig.

1. Nu är det utan tvekan Fest.

2. Det är bäst att ta skydd.

Min mormor sjunger med inlevelse och det kan bli vådligt om man står precis bredvid henne. Speciellt om hon har ett välfyllt glas cider i handen. Hon viftade häftigt med just den handen under hela sången och jag försökte diskret smyga undan men upptäckte att jag var inträngd i ett hörn. Som tur var hände inget men det var på håret.

((Mitt hår, om nån undrar, var dessutom Fantastiskt den dagen.))

Den här gången kunde i alla fall de flesta i rummet sångens text.

Och den texten var ”alla som inte håller med oss, må de träffas av blixten!"
Va? Det är väl inte en våldsam födelsedagssång. Det är ju inte som vi önskade livet ur nån. Vi vill, helt enkelt, att om någon inte håller med oss, ja då hoppas vi att de träffas av blixten.

Det är viktigt att markera var man står i olika frågor.

Jag brukar ofta stå utanför och titta in genom fönstret.

Såatteh... det är bara en blixt. Ingen har dött av lite blixt. Givetvis är detta en ren spekulation från min sida för det får man. Man får spekulera.

PS. Och innan mina föräldrar ringer och skäller ut mig: Jaaa... jag vet att att det är John Donne och inte stenkastande troll som hittade på "[..] never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee."

Det var skämt och man måste få skämta.

Och på tal om skämt. Här får ni en Fuuuuuun Fact helt gratis:

- Några månader innan han dog lät Donne måla ett porträtt av sig själv som han tänkte att han skulle se ut när han återuppstod på den Yttersta (Den Allra Yttersta) Dagen.



Öm... ja, han ser ju helt klart nöjd ut. Han riktigt myser. Måste dock erkänna att jag inte har så mycket till övers när det gäller hans fashion statement. Tehuvor är såååååå 2006.

Och när vi ändå håller på och pratar om Den Allra Yttersta Dagen så kan ni få se hur jag förväntar mig att jag kommer att se ut då jag återuppstår:



Hell yeah! (helt klart fel ordval)
Tänker mig att jag kommer återuppstå som en nån slags explosion slash power ranger.

2 kommentarer:

majsis sa...

det får man; man får och BÖR spekulera! det gör jag gärna. tråkigt nuförtiden bara att inte kunna störa lika lätt när jag känner spekulationsandan falla på. trist är det...

Hanna Passion sa...

det tycker jag också är tråkigt. saknar alla dina grundlösa spekulationer. för det får man, spekulera alltså.