måndag 11 juli 2011

Sömnlös i Uppsala*

*Har öm... inte faktiskt sett "Sömnlös i Seattle" så det känns lite fel att parafrasera den titeln men har tyvärr redan använt filmen "Ensam Hemma" som rubrik såatteh... det går inte riktigt för sig att göra det två gånger. Fast det här känns inte riktigt bra heller så... vi gör så här:

Ny rubrik: Ensamma Hemma 2 - Också en bra film

Insåg i fredags hur mycket av Flogstatrivseln beror på goda grannar och roliga rumskamrater för i fredags var jag ensam i Kulturkollektivet Kråkan. Var så inställd på att det skulle finnas kamrater i kollektivet att det blev en enorm chock när jag förstod att kvällen skulle bli en enmansshow. Eller enmanskvinnoshow. Öm... saken var i alla fall att jag var ensam i Kulturkollektivet Kråkan. På en fredag. What to do... what to do... få panik?

Sagt och gjort.

Min första panikakt var att börja prata för mig själv.
Jag: Lalala, vad har jag köpt till frukost då? Bananer? Sååååååå typiskt dig, hahaha, åh bananer? Har du köpt bananer? Är inte förvånad. Om du älskar bananer så mycket ska jag gömma en banan i din säng och.... och VARFÖR KÄNNS DET INTE SOM DET BRUKAR?

Nej, det är inte samma känsla att själv gömma bananer i sin säng som när ens vänner gör det. Suck.

Förtvivlad rusade jag ut på balkongen bara för att se HELA FUCKING FLOGSTA UTE OCH SPELA KUBB PÅ GRRÄSMATTAN! Ville hytta med näven och vråla: "Bort från min gräsmatta, sabla pojkspolingar och flickjäntor!" men jag behärskade mig. Istället stirrade jag argt på dem medan jag drack mitt rosé och tänkte: "Hoppas de tror att jag är en arg, desillusionerad författare som självmant dragit mig tillbaka från världsliga världen... och inte att jag bara är ensam hemma BORT FRÅN MIN GRÄSMATTA SABLA SPOLINGJÄNTOR OCH POJKFLICKOR... errrrr sa jag eller tänkte det där... öm, okej, om man utgår från hur hela FUCKING FLOGSTA SOM SPELAR KUBB stirrar på mig så skrek jag nog allt det här ganska högt... ååååhhhh, skarpt tänkt Sherlock, låt mig ringa Batman för att varna honom att det finns en ny detektiv i stan ååååååååå tillbaks till att prata med dig själv märker jag... "

Ringde sedan ett bedrövat samtal till Anna och fick det goda rådet att lyssna på musik och dricka mer rosé. Det hjälpte. Slutade till och med prata med mig själv.

Hahahahaha... nej, det gjorde jag inte.

Dock kunde Kubbkollektivet Kungen i Flogsta andas ut redan på tidigt på lördag för då åkte jag till Stockholm.

Besökte Sara innan hon flyttar långt, långt, långt, långt (Malmö) borta och gick och såg Mapplethorpe på Fotografiska med föräldrarna. Blev förvarnad innan gick dit av en man på gatan om att det fanns jättemycket kukar på den utställning och... och han kan mycket väl ha pratat om något helt annat än en utställning på Fotografiska men mitt känsliga sinne omtolka det till att han ville diskutera konst och kultur.

Fast han behövde inte varna mig. Visserligen var det naket (de tre kategorierna var naket, sex, stilleben och porträtt) men jag kände inte riktigt laddningen i dessa foton. Intressant var fotot inspirerade av statyn som kastar diskus (det vill säga... det är en staty av diskuskastare och inte en staty som kastar diskus... vill inte att någon ska missförstå på samma sätt som jag gjorde och bli lika besviken) men annars var jag av samma åsikt som fyråringen som satt i barnvagn. Hans föräldrar var fullt upptagna att studera Lisa Lyon poserande på strandklippa och då blev hans mått rågat kan man säga. Han suckade teatraliskt och utbrast: "(SUCK) Hur många nakna gubbar måste jag titta på idag? När får jag gå hem? (SUUUUUUUUUUUCK)"

Det bästa på utställningar var Mapplethorpes porträtt av Patti Smith... men givetvis fanns det inget av detta att köpa i museets butik. Inte ens ett ynka vykort... bara en massa stilleben med blommor (SUUUUUUUUUUUUUUUCK)

Blev upppiggad av Liu Bolins utställning The invisible man och till skillnad från Hittar du Hugo hittade jag faktiskt Liu Bolin. Fanns tyvärr inga vykort med Liu Bolin heller... (SUUUUUUUUUUUUUUUUCK)

Men okej... fast utställningen Superhjältar och anti-hjältar i tecknade serier på Judiska Museet var nedskuren (det är en större utställning som tidigare varit i Paris)var det den bästa utställningen av dem alla. Är bara lite partisk.

På söndagen studsade jag ner för Odengatan och hoppades att det skulle finnas något riktigt fint av Will Eisner på museet och kan ni tänka er?



Kunde stirra mig blind på denna litografi... men det ska jag nog inte göra. För då kan jag inte titta på mer på den mer. Slut!

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilken mysig höst vi ska ha lille griseknoa! äta skulor och ha det bra. men vi måste hitta en ny rumsgris! jag röstar på lisa, lilli eller sara s. vad säger du? vi måste ha Seriöst Möte!!!!

Anonym sa...

mvh Amanda