måndag 7 januari 2013

Hello I'm back again...

Syberia var det första spelet som verkligen drog in mig i sin värld. Det var spelet som satte igång min förälskelse i peka-o-klicka-genren. Äventyrsspel min gamla vän. Hann aldrig spela klart det pga det var klurigt o jag visste inte då att det fanns nåt som hette walkthroughs (prisa äventyrsgudarna!)

Köpte tvåan på steamrean och bestämde mig för att det är dags att äntligen spela klart denna lilla klenod. Var lite nervös när jag satte igång spelet. Tänk om det inte var lika bra som jag kom ihåg det? Har spelat en hel del spel sedan Syberia och tänk om jag bara tyckte det var bra för att jag helt enkelt inte visste bättre...

Den första cutscenen kör igång och där står hon. Kate Walker. Advokaten som inte vet innebörden i "ge upp". HAHA ÅH VAD JAG SAKNAT DIG KATE WALKER!



Stämningen i detta spel som skapas med hjälp av bra berättande och underbar musik? Inte ens den hackiga animationen kan förstöra denna spelupplevelse.

Kate Walker sen! Du är propert klädd som en riktig äventyrare ska vara i Sibirien. Du jagar mammutar och är ganska töntig när du pratar med barn. Allt är inte klockrent. Kate kan bara springa när hon inte går i trappor, kan inte gå över vatten som stiger ovanför ankeln (men hon kan klättra upp för långa stegar och krypa in genom små fönster till undangömda vindsutrymmen... ) och hon kan bara gå upp för trappor på ett speciellt ställe... men jag älskar det här spelet. Trots att det har ett par år på nacken känns alla pussleproblem väldesignade, grafiken håller än och Kate Walker har mer karaktär och djup än de flesta spelprotagonister just nu.

Plus att det ser ut så här...






För det mesta gör det mig ingeting att man måste spendera en del speltid med att springa hit o dit pga jag får inte riktigt nog av miljön i detta underbara spel med löften om att hitta mammutar.

Inga kommentarer: