tisdag 11 december 2012

Fler filmer jag skulle vilja se

När DC ville bli progressiva bestämde de sig för att göra Batwoman lesbisk. SE PÅ OSS! Vrålade de, vi är så fruktansvärt progressiva och toleranta. Vi har en lebsisk superhjälte. Är vi inte fantastiska? Älska oss, köp våra grejer... nämnde vi att hon är lesbisk? Hur lesbisk undrar ni kanske, tja så lesbisk att hälften hade räckt.

Så jag började läsa Batwomanserien (nu avslutad på ett konstigt sätt pga retcons hit å dit) och blev glatt överraskad. Serien hade faktiskten story och bra tecknare. Det här var en variant på ett omslag till ett nummer och det är så... det är allt vad jag gillar i en story från batfamiljen men samtidigt är Batwoman inte längre bara en Batman med bröst. Kate Kane lyser igenom masken. Blahblah. Jag gillar den här bilden kan vi kanske säga. Kolla in dat kompisition på den den bilden, va.





Skulle ack så gärna vilja ha en film med Kate Kane och hennes alterego Batwoman (eller är Kate Kane egentligen Batwomans alterego... superego? jag vet inte vad jag pratar om). Kanske något i en sorts vag perferi av något Batmanuniversum. Kate Kane är i centrum men det skulle dyka upp små, små referenser till resten av fladdermusfamiljen.

Kate Kane är likt Bruce Wayne löjligt rik men hon har fortfarande kvar sin pappa som lärt henne allt han kan, dock har hon sina trauman vilket är obligatoriskt för varje medlem i fladdermusfamiljen. Hennes tvillingssyster dog när de var små under ett attentat från någon skum kult. Men systern återvänder under mystiska omständigheter vilket är min favoritomständighet. Det är dessutom det som gjorde att jag älskade den här serien. Batwoman är logisk och kalkylerande medan de fiender hon stöter på alltid har något mystiskt över sig som bara snuddar vid övernaturligt.


Tänker att Renee Montoya kan vara med som nitisk polis och möjligt kärleksintresse. I serien är de lite on-and-off hela tiden såatteh... jag gillar Renne Montoya.


Kan vi inte få en film om Renee Montoya med sitt altergo the Question också? Hon går från by-the-book-cop till vigilantdetektiv utan ansikte när hon tvingas lämna sitt jobb efter trakasserier. Hennes on-and-off grej med Kate blir komplicerat. Mer komplicerat. Komplicerande. Jag vet inte.



Tänker mig en neo-noir inspirerad superhjältsfilm. Mycket mörka gator och tung dimma. Den konspiratoriska knäppgöken Vic Sage, den första Question, tränar en bitter, cynisk Renee Montoya som sin efterträdare. De röker cigaretter, lyssnar på Spice Girls och slåss mot ondskan. Renee skulle gråta sig själv till sömns pga att hon kan alla texter till alla låtar. Vic skulle förklara att det är en del i den stora konspirationen. Den här filmen skriver sig själv som ni kanske märker. Det är pga Vic och Renee är en Dynamisk Duo.


Inga kommentarer: