tisdag 15 oktober 2013

Ett sorts serious talk med inslag av "vänta... va?"

Var på föreläsning om Polen under kriget, specifikt om de som sammarbetat med tyskarna. Polska polisen och judiska rådet i ghettot. Föreläsaren var hela tiden noga med att tala om det aldrig var svart och vitt. Hur frivilligt var egentligen frivilligt samarbete om man befann sig i ett getto?

Helt ok föreläsning (som min bror påpekade var det lite för mkt "det här beskriver jag mer i min bok) men skådespelet efteråt var värt att höra.

Som till exempel vad jag skulle vilja kalla en omvänd Godwins lag. Alltså, lagen om att en diskussion (vanligtvis internetdiskussion) förr eller senare kommer sluta med att någon jämför någon/något med Hitler/nazister.

Det som hände på föreläsningen var att någon jämförde det faktum att en del av deporteringen av judarna till koncentrationsläger skötes av andra judar med hur långtidsarbetslösa i Sverige behandlas.

Vänta... va? Alltså... va? Jag menar... va? PÅ VILKET SÄTT ÄR DET EN RELEVANT JÄMFÖRELSE! SNÄLLA FÖRKLARA DET FÖR MIG TY JAG FATTAR EJ!

Plus att en del polacker i publiken kände sig personligen påhoppade av föreläsaren som hela tiden var noga med att lyfta fram att det hade funnits polacker hade riskerat sina egna liv för att skydda judiska familjer. Att det som skedde i Polen inte var ett unikum, att det hade skett i andra ockuperade länder men att han pga sitt polska ursprung valt att undersöka de fall av polskt samarbete med nazisterna. Han hade dessutom dedicerat sin bok till en familj som alla blev mördade av den polska polisen för att de skyddat en judisk familj.

Men nej, det var ändå en hel del: "Men varför vill folk prata om vad Polen gjorde under kriget? Varför inte Frankrike? Nederländerna? VARFÖR HATAR ALLA POLEN!?!?"

Ok. Just varför denna föreläsare intresserade sig för Polen och kriget kan ju ha att göra med hans påbrå, att hans familj var från Polen. Det kan ju vara en grej som påverkar hans val av land att skriva om.

Det är inte vettigt att under en föreläsning om Polen och kriget utropa: "Men buhu Frankrike var också antisemitiskt! De var antisemitiska på medeltiden medan den polska regionen hade religionsfrihet! Vi är inte de enda som var antisemiter!"
Men gå och skriv en bok då om Frankrike och kriget. Skriv en bok om de franska antisemiterna. Bara för att en bok skrivs om Polens roll i kriget så betyder det inte att någon ursäktar det som hände i Frankrike. Och om du nu går och skriver en bok om vad fransmän gjorde mot de franska judarna så blir det som hände i Polen varken förminskat eller förstorat. Det här måste diskuteras och det är inte du personligen som anklagas.

Ja, jag talar till dig unga tant som stod bakom mig och slog på min stolsrygg för att du blev så upprörd över att man pratade om antisemitism i Polen när det fanns antisemtisim i andra länder (no shit sherlock... ) och du behöver cool your chili som man säger.

Inga kommentarer: