måndag 14 mars 2011

Ah what music zey make, ze children of ze night!

Håller på att läsa Dracula av Bram Stoker, eller Brammy-Pammy som hans vänner kallade honom (Källa? Min Kreativa Fas)

Det är en skrattfest. En sexig skrattfest. Eller är det?

Nej.

Kanske.

Vad vill den här boken mig egentligen? Är vampyren som attackerar engelska damer en våldtäktsmetafor? Handlar boken egentligen om hur öst är förlegat (vampyrer och folktro) och aldrig kan mäta sig med det moderna England (VETENSKAPSMÄN OCH DOKTORER ÄR HÄR FÖR ATT RÄDDA DE STACKARS KVINNORNA!!!)?

Ställer sig Stoker (Brammy) sig positiv till kvinnlig sexualitet eller svartmålas den?

Jag vet inte. Jag vet inte om jag tycker om Mina Murray för att Alan Moore använde sig av karaktären i League of Extraordinary Gentlemen.

Kanske handlar det bara om en ond vampyr som försöker förföra Mina Murray men hon är allt för stark för att falla för ondskan och sensmoralen är äkta kärlek övervinner allt?

Nej, inte då. Jag läser faktiskt litteraturvetenskap och då kan man inte bara gå och låtsas att bok handlar om vampyrer NÄR DET EGENTLIGEN ÄR EN SYMBOL/METAFOR/VIKTORIANSK SEXUALMORAL OCH VARFÖR ANALYSERAR DU INTE MERA?

Suck.

Men det är en rolig bok i alla fall. Inte för Brammy hade tänkt sig det misstänker jag men det är lite som Hitchcock. Han kan kännas töntig eftersom han i princip uppfann alla troper, filmgrepp som idag känns uttjatade. Brammys är en av de tidigaste vampyrromanerna såatteh det var "ljust&fräscht" när byborna förskräckt gör korstecknet när Jonathan Harker nämner att han ska å hälsa på greve Dracula. Hans reaktion: "Hm. Så underliga dessa östeuropéer är. Åh, vad är det här. Vad trevligt! En liten tant ropar hysteriskt samtidigt som hon trycker ner ett krucifix i min ficka. Men undra varför alla bybor ser så förskräckta ut när jag kommer in i rummet och viskar 'satan' varje gång jag går förbi? Så pittoreskt!"

Jag: HAN ÄR EN VAMPYR!

Min Bästa Del I Boken just nu är när Harker sitter och rakar sig. Han blir förskräckt och råkar "cutta" sig själv för greven knackar hon på axeln men syns inte i spegeln.
Jag: HAN ÄR EN VAMPYR!
Harker: Nämen! Hejhej! (uttalas: hajhaj)
Det som följer är att greve Dracula goes crazy bananas. Han tar tåget till Crazy Town (som om han inte redan bodde där sedan flera tusen år tillbaks) och börjar skrika om hur farligt blod kan vara, blahblahabla, speglar är hemska, blahablaha, tar spegeln å bara slänger ut den som en frisbee genom fönstret. Cue dramatic exit.
Jag: HAN ÄR EN VAMPYR!
Harker: Ahmäh! (suckar) Hur ska jag nu kunna raka mig?
Jag: Åh, Johnny... (skrockar o skakar på huvudet) Jag förstår att du blir totalcharmad av denna man.

Inga kommentarer: