söndag 11 november 2012

Ordsallad



Har funderat över varför jag så länge varit besatt av karaktären den Osynlige Mannen... i vissa mycket ovanliga inkarnationer... den Osynliga Kvinnan.

Boken i sig är inte... så bra. Jag menar, om jag skulle vilja få någon intresserad av äldre science-fiction skulle jag inte be dem läsa Den osynlige mannen först utan då skulle jag peka åt Jules Vernes noveller och Stanislaw Lems Solaris.

Handlar det kanske om ansikte och identitet? Vad är ansikte och vad är masken... vem är vi utan ansikte, utseendet som ger oss en identitet och ett sätt att relatera till andra?

Vad det innebär att göra sig av med sitt ansikte och på så sätt suggessivt förlora förmågan att relatera till världen och människorna i den? Att en man som inte är ond från början men saknar förmåga att att kommunicera omvärld förlorar sin identitet i samband med synligheten och därför sakta korrumperas? Vad är vi utan våra masker som använder för att möta omvärlden?


Kanske är det dessa frågor som gör att jag fascineras av den Osynlige...

... eller så är det för att den Osynliges reaktion när denne möter all slags fara eller motstånd är att KLÄ AV SIG ALLA KLÄDER och då menar jag ALLA KLÄDER pga det är bara är kroppen som blir osynlig och inte kläderna.

Och sen går de nakna. Naken hela tiden.

Resten av världen: Äh... varför är du naken?
Den Osynlige: Äh, va inte så tråkig. Lev lite.
Resten av världen: Men nej, VARFÖR är du naken? Just nu?
Den Osynlige: ... jag gillar att gå naken.
Person i nöd springer plötsligt in: Vi attackeras av utomjordingar!
Den Osynlige: Ge mig en sekund bara, måste ta av mig kläderna först.
Person i nöd: Du har äh... öh inga kläder på dig just nu.
Den Osynlig: Nej just det. Är redan naken. Ahahaha.
Person i nöd: Argh... din nakenhet... trots att den är osynlig bränner det i mina ögon! Som en eld!
Den Osynlige: Känn min osynliga nakenhet! Käääännnn deeeennnn!
Person i nöd: Waaaargggghhh... (kollapsar)
Den Osynlige: Mwahahahahaha! Låt oss nu gå ut och agera motvilliga anti-hjältar... i ditt fall menar jag. I mitt fall... kommer förråda er alla pga storhetsvansinne.
Resten av världen has already seen this shit: Mm-hm. Du får nog vänta med det ett tag. Jag kan faktiskt se dig för tillfället... pga kebabpizza som du åt till lunch och nu sakta smälts i ditt tarmsystem.
Den Osynlige: Äh ok. Det är nog en bra idé.
Resten av världen: Betyder det här att du tänker ta på dig kläder?
Den Osynlige: ALDRIG! Den mänskliga kroppen är ett mirakel och inget att skämmas över!

Tänker mig att vi alla har något att lära av den Osynlige. Vi borde inte skämmas över våra kroppar och aldrig låta någon annan få oss att skämmas över dem. Om någon dömer dig för hur du ser ut är det inte värt ett ruttet öre.

Med det i åtanke har jag blvit mycket mer avslappnad när jag duschar på gymmet och JAG ÅNGRAR INGET!

Det lämnar jag åt alla andra.


Inga kommentarer: