fredag 16 november 2012

Varför Joe Quesada är dum i huvudet. Del 1 av oändligt många delar antagligen


I en intervju med Joe Quesada, storpampen för Marvel Comics, finns det här lilla underbara citatet "In a chat afterwards, Joe told me that he’d love to make a tentpole [sic] movie with a female lead, but that he really doesn’t think there is an actress right now who could carry it, or a character that would work either."

Kul att han nedvärderar varenda kvinna i Hollywood. För jag menar vi vet ju alla att varken Jennifer Lawrence eller Scarlett Johansson klarar av att göra filmer. Och de filmer som dessa kvinnor gör tjänar ju inga pengar. DET VET JU ALLA. Jag menar... Hunger Games vem har hört nåt om den filmen?

Det råder inte heller en brist på ikoniska karaktärer eller kvinnor som har en intressant storyn som går att göra film på. Dessutom hade Avengers med Black Widow, kan vi inte bara få en film med henne?
En Black Widow-film är egentligen den enda filmen med en kvinnlig superhjälte som jag vågar hoppas på men mitt hopp håller på att dö. *bam bam dramatisk musik världen minsta fiol spelas för mig*

Istället för att ge Black Widow en film får Ant-man/Hank Pym en film. Eller Giant-man Yellowjacket Goliath Wasp eller vad han nu kallar sig. En superhjälte som är så fruktansvärt tråkig att han inte haft en konsekvent superhjältspersona.

För er som inte har koll på denna superhjälte kan jag meddela att det ungefär precis vad det låter som. Ant-man kan prata myror och bli liten som en myra. Han flyger på en myra. Och löser brott med vetenskap. Som den där gången när Avengers sparkade honom ur gruppen och Hank byggde en robot som bara han kunde besegra. Ni vet, så han kunde använda den för att attackera Avengers och sedan segla in på slutet och rädda dem alla. För att visa dem att han var viktig.

Vänta... va? Öm... jag vet inte men låter det inte mer som en superskurk än en hjälte äm... han har väl sina skäl. Hur som helst, han fru Janet van Dyne upptäcker hans plan och försöker stoppa honom. Då händer detta.
Och alla Hank Pym-fans (för de finns uppenbarligen): "meeeen det hände bara en gång!" och då kräks jag lite. Faktum var att jag tyckte om Hank Pym ett tag. Innan jag började läsa hans serier och innan han förvandlades till Yellowjacket. Uppenbarligen, i vilket inkarnation det är, beter sig Hank Pym sig som ett svin mot Janet. Antigen genom att slå henne eller bli galen, kidnappa henne och tvinga henne att gifta sig med honom.



Vad är grejen med att Black Widow, superspion som måste försonas med sitt förflutna, har svårt att få en film när Hank Pym, mannen som kan tala med myror och slår sin fru ska få en egen film snart? Tråkigare och mer osympatisk hjälte får man leta efter.


Inga kommentarer: