tisdag 9 augusti 2011

Mystery Inc.

Angående en sak som hände för ett par veckor sen men som ligger kvar och gnager på mitt sinne. Gnager och gnisslar liksom.
Snälla snälla snälla varför ska man prata om sina högst personliga upplevelser av det övernaturliga och/eller medium i fikarummet? Vad hände med vädret? Jag lyssnade till exempel på Cirrus igår och ryste för att det var så bra. De pratade om hur mycket regn hade kommit under helgen. BRA GREJOR. Det enda man kan anmärka på är att de inte använder sig av den mest perfekta bästa coola undertiteln någonsin (verkligen?): "Väder är Cirr[i]us Business" - Det är Det Bästa (eller är det?) Ja, det är det!

Men i alla fall... det här med att börja snacka övernaturligt i en konversation där väder hade varit ett bra mycket bättre samtalsämne... vad är grejen? Det är inte som jag sitter och babblar om allt som jag tycker är intressant för jag är medveten om att alla inte är lika intresserad av serietidningar (DET ÄR FÖR SJUKT!)

Man får göra vad man vill på sin fritid bara man inte försöker börja diskutera sina upplevelser av övernaturligt och/eller medium med mig. Eller någon annan för den delen.
Anledning till att det är ett allmänt dåligt samtalsämnen:
- Är denna person med övernaturliga gåvor The Ghost Whisperer? Om inte... wow, mitt intresse för den här konversationen dog snabbare än en hamster i ett barns händer. Om svaret är ja... är måttligt intresserad. Vad har Melinda haft för sig? Har hon lärt sig nåt nytt från Caesar? Eller hänger hon numera med Robert Redford istället? (jag tror fullt och fast att alla "viskare" ingår i samma klubb)

- Medium är skitstövlar. Tvinga mig inte att lyssna när du pratar om sånt där för jag tycker verkligen medium är as. Förklarande anledningar: A)Medium är grupp med människor som medvetet tjänar pengar på andra människors sorg och ger dem falskt hopp (främst i fall där medium påstår att de kan hjälpa föräldrar att hitta sina försvunna barn) B)Medium är personer som verkligen tror på att de har fått fantastiska gåvor och ändå tar de betalt för detta. Tog the Ghost Whisperer betalt? Nej, nej... hon hankade sig fram med hjälp av sin möbelaffär eller vad det nu var.

- En bra berättelse/anekdot följer ofta den här modellen: spännande upptakt - problem/underlig situation - klimax/lustig slut poäng (haha vi skrattar och lär oss något wow vilken bra dag)
Alla berättelser jag fick höra om det övernaturliga följde den här modellen:
Mitt medium visste, utan att jag berättat något, att jag hade en död släkting vars namn började på s, a, l eller t och att han önskade att jag skulle leva ett långt och lyckligt liv. Dessutom sa hon att jag snart skulle få en ett lyft i ekonomi och nästa dag kom skatteåterbäringen. Ja, det finns då en hel del vetenskapen inte kan förklara.
Min reaktion: Gnnnghghg?

- Sist men inte minst, det allra viktigaste: Spöken finns inte, spöken finns inte, spöken finns inte, sluta prata för spöken finns inte och vet ni vad? SPÖKEN FINNS INTE.

Är det ironiskt att jag som knappt vågar gå ner i källaren för att hämta min tvätt skriver detta? Kanske. Men jag tjatar i alla fall inte om det i fikarummet. Bloggar istället om det på ett nöjsamt vis där var och en kan välja att läsa det. INGEN TVINGAR ER! (fast spridd det inte, jag har en del läsare på kroken som bara läser detta för att ingen berättat denna hemlighet och... ah... äh... öm... )
Om folket i fikarummet så gärna vill diskutera sina övernaturliga upplevelser, försök göra dem lite intressanta i alla fall. Släng in att helt plötsligt, under er session, tog Jussi Björling kontakt och framförde en cover på "är inte det ditt ex". Då skulle jag vara idel öra. Låter som bra gejor.

Avslutningsvis; en lathund till hur man på ett intressant sätt berättar om övernaturliga saker å ting:
Fel sätt #1 Jag har aldrig trott på spöken men igår insåg jag att mitt hus är hemsökt eftersom plötsligt spred sig en doft av rostat bröd i hela vardagsrummet... MEN JAG HADE INTE ROSTAT BRÖD DEN DAGEN! Hade inte ens köpt bröd. Faktum är att jag är glutenintolerant. Mystiskt eller hur?
Fel sätt #2 När jag var tio sov vi över på en fritidsgård som var hemsökt. Jag såg inget men min brorsa som hade varit där några år tidigare hade sett en hel del galet. Saker som vetenskapen inte kan förklara.
- Naturlig följd fråga: Jaha... vad såg han?
Jag vet inte. Var inte där men det lär ha varit sjuuuuukt.
- Naturligt reaktion: Vilket sammanträffande att du berättar det här eftersom förra veckan sov jag över i min kompis sommarstuga och vi- spöken finns inte, spöken finns inte och nämnde jag att spöken inte finns?
Rätt sätt #1 Året var 1953 (alltså jättelångt bak i tiden... HAR 1953 ENS EXISTERAT!?! Ingen vet... var så länge sen... )
Fru Anderssons piga var utskickad att hämta mjölk hos grannen eftersom familjen Anderssons mjölk hade blivit stulen av en bjära den morgonen. På den tiden var en bjära inte en ovanlig syn. Det var bjära dit och bjära hit och vem tog min sista nonstop? Antagligen en bjära.
För att komma till grannen var pigan tvungen att gå förbi ett fält med gravkullar från sent 500-tal och vet ni vad hon fick se då? En vikingakrigare gled ut från kullarna och vandrade upp till toppen av kullen där han sedan utförde en komplicerad men tilltalande jig. En vecka senare dog pigan. Ett sammanträffande? Antagligen men det här är inget jag vet säkert. Men man får spekulera det får man.
Bra sätt #2 En ovanligt grym slottsfru levde för länge sedan, hon sådde salt i såren (bokstavligt!) och ansåg sig vara satt till världen för att pissa på andra människors oskyldiga drömmar (bildligt!)
När hon dog sägs det att Svarte Per kom och hämtade henne själv i en kärra dragen av helvetesbestar som spydde eld och svavel (bokstavligt) samt galla (bildligt!)
Numera vandrar hennes osaliga ande runt på slottsmarker, antagligen för att Hin Håle inte orkade med hennes tjat (skämtet här är att kvinnor gillar att tjata... haha)och enligt legenden kan man åkalla henne genom att låta ett gäng fnittriga flickor gå in på en toalett där de med ett brinnande ljus i handen stirrar in i spegeln och säger "svarta damen" tre gånger. Det är vad jag hört i alla fall.

PS.. Spöken finns inte, spöken finns inte, spöken finns och... kolla, vad är det här? En tidskapsel från framtiden... vilken fantastiska upptäckter har man gjort i framtiden... uppenbarligen vet man nu säkert att SPÖKEN FINNS INTE.DS.

Inga kommentarer: