fredag 3 februari 2012

No more palm fronds, now we are the pharohs

När jag skriver mitt namn gillar jag att avsluta med att insluta mitt namn i en rektangel. Som faraonerna gjorde.

Vissa dagar behöver man känna sig lite som en drottning. Ta på sig solbrillor csi: miami-style och bara yyyyyyeeeeeeeaaaahhhhh. Vissa dagar behöver man känna inspireras lite av Hatshepsut (prosit) Våga bygga lite obelisker när man känner för det. Vara lite svåruttalad. Ha-tshep-sut? (prosit)

Varför? Jo, nu är officiellt höstterminen avklarad för min del. De sista två tentorna klarade jag av. Nemas problemas liksom. Äh... fast jag är inte riktigt säker hur jag gjorde det.

Som jag minns det satt jag mest och bankade ilsket på tangentbordet och vrålade ut min ilska: "Argh! Varför måste jag skriva den här tentan?"
Och min musa, Thalia, som inte hade så mycket för sig för tillfället eftersom tentor inte direkt tillåter särdeles mycket kreativa faser, ryckte på axlarna: "Kanske för att du anmälde dig till kursen och läste den?"
Jag: Ja, ja! Men varför måste just jag skriva den här tentan? Jag är fruktansvärt briljant, kreativ, charmig och underfundig. Kan inte världen bara fatta det och sluta tvinga mig att smutsa ner min storhet med... med smutsiga tentor? Jag slår vad att Hatsheput aldrig behövde skriva hemtentor.
Thalia: Prosit.
Jag: Det grämer mig något fruktansvärt att jag måste slösa bort min tid på det här. Tänk om jag struntar att skriva den här tentan? Att bara skicka in en text där det står "jag tänker inte sänka mig till er nivå"? Ah? HAHAHA! Då får vi se vem som skrattar sist.
Thalia: Vem det än blir så blir det inte du.
Jag: Äh vad vet du egentligen? Du är bara ett fantasifoster, ett hjärnspöke! Så vad vet du egentligen? Du vet ingenting.
Thalia: I så fall vet du ingenting eftersom jag är ditt hjärnspöke. Ipso facto och så vidare.
Jag: Rrrr! Sluta försöka vinna alla våra bråka med latin! Jag förtjänar respekt, jag är Hatshepsut!
Thalia: Prosit.
Jag: INTE MER LATIN!
Thalia: Äh, gå och sura i ditt tält tillsammans med Akilles, va. Se om jag bryr mig.

Ungefär så gick det till när jag skrev min hemtenta. På något sätt funkade det ändå. Kanske för att jag varit uppmärksam och antecknat under föreläsningarna. Kanske. Men det låter för crazy bananas. Det var säkert magi. Det är den enda logiska förklaringen.

(Den enda logiska förklaringen?)

Okej, inte den enda...

... den andra logiska förklaringen är att jag är Hatshepsut (prosit!)

Lägg av med det där.

Inga kommentarer: