söndag 7 april 2013

Vertikalt skvättbad och andra fraser

Åh så nu går LucasArts i graven. Lite sorgligt med tanke på att Sam and Max Hit the Road fick mig att börja läsa serien som jag misstänker är anledningen till att mina dialoger är långa, matiga och fulla av ord och mera ord... kan inte få nog av ord. Den där hunden och kaninen lärde mig ord och fraser som till exempel "vertikalt skvättbad". Varsågod. Gissa vad det betyder. Säkert inget snuskigt i alla fall.

Plus det är därför min blog heter "Inside the geek's freezer".
Sam: Well, here we are in the hostile parallel ice-dimension contained inside the Geek's freezer.
Max: And me without my lip balm.
Sam: And you without lips.
Trivia OCH referenser på en gång. Gött.
Därför fäller jag en enda glittrande, tragisk men ack så vacker tår som rullar dramatiskt nerför kinden medan John Williams-stråkar spelar i bakgrunden. Adjö, LucasArts... jag kommer sakna dig. Ni gav gav mig det bästa spelet någonsin... Grim Fandango.


Det var som Casablanca med ziggurater.


Som Riddarfalken från Malta med calacas.

En riktigt bra film noir som hade allt en riktigt bra film noir bör innehålla:
  • Farliga damer
  • Cyniska anti-hjältar
  • Godhjärtade hjältar i en hÃ¥rd värld där only the good die young... en gÃ¥ng till.
  • Ett jazzigt soundtrack
  • Referenser till poeten Robert Frost
  • Beatniks
  • Demonmekaniker
  • Bin som strejkar och gÃ¥r med i ett fack för hamnarbetare
Sannerligen viktiga komponenter i en bra film noir.

Jag kommer aldrig glömma eller sluta spela om Grim Fandango på samma sätt som jag läser om en riktigt bra bok.

Men vi får inte glömma att LucasArts också hade rättigheterna till Indiana Jones som legat och ruttnat någonstans de senaste åren... såatteh....

*rycker på axlarna*

Membrillo... floristen som blev obducent i livet efter detta.

Inga kommentarer: