lördag 4 december 2010

PANG! Och helt plötsligt avfyrades Tjechovs Pistol...

Onkel Vanja... när ljusets släcktes var jag nöjd och lite deppig. Tjechovs pjäser, eller i alla fall den här, saknar i stort sett handling och är istället karaktärsdrivna, och alla karaktärer är handlingsförlamade och fulla av ånger (möjligen tvek) för att deras liv är... bara... såååååååååå grått.

En del påstår att slutet i Onkel Vanja (Tips: Om du inte vill veta slutet på pjäsen så kan du sluta läsa nu. Om du vill. Man får läsa vidare. Om man vill. I'm just sayin'... ) är hjärtevärmande men det kanske var det sorgligaste jag sett.

Kortfattat: Doktorn är lite kär i Jelena men hon kan inte vara med honom utan sticker iväg med sin man; Professorn som genom hela pjäsen är en självupptagen idiot som aldrig lär sig något. Sonja som arbetat hårt i hela sitt liv får fortsätta att gå runt att vara olyckligt kär, Vanja måste också fortsätta arbeta och Sonja säger till honom, där han sitter och gråter att en dag kommer de att få vila ut.

Min tolkning: De kommer att fortsätta arbeta vidare, aldrig få tillbaka sina förlorade år, aldrig bli lyckliga och sedan dör de. Det är inte hjärtevärmande... det är bara hopplöst.

Men pjäsen var fantastisk. Vanjas vredes utbrott kändes otroligt äkta och aldrig överspelat. Det var verkligen som år av undertryckt sorg och hopplöshet plötsligt exploderade på scen. Nice.

Dock har jag en invändning. Mot de två damerna som stod före mig och Far i fika kön.
1. Om man står i en fika kö så låter man det inte bli ett gigantiskt glapp i kön.
2. När man väl kommit fram till kaffet så tar man sig en kopp och går. På en gång. Man står inte kvar och kacklar på ett sätt att de som står bakom inte ens fattar om de vill ha fika eller ej.
3. När man står i en lång fika kö bör man bestämma sig snabbt för vilken typ av fika man vill ha. När alternativen är kaffe, te eller saft BÖR DET INTE TA HUNDRA ÅR ATT BESTÄMMA SIG!

Ville bara få det sagt. Om ni undrar hur dessa tanter såg ut för att i framtiden kunna fly undan dem kan ni slå upp ordet "sölkorv" i ett lexicon. Finns en bild på dem där. (Är sölkorv verkligen ett riktigt ord?)

PS. Uppsalas definition av ordet "lättare": Läsa exakt samma antal böcker som på förra delkursen samtidigt som man skriver en uppsats.
Exempel: "Er nästa delkurs kommer att vara lättare."


Övrigt:
Känner att jag bara måste få skriva ner lite saker som håller på att försätta mig nördkoma:

- Green Hornet, regisserad av Micheal Gondry, visste inte att jag ville se den här filmen förrän jag såg trailer.
- Tron 2.0. Har jag nämnt att jag älskar franska musikrobotar? HAR JAG DET!?! Får då vill jag bara påpeka att jag älskar Daft Punk så mycket att ibland blir jag lite förkyld.
- Senaste avsnittet av The Brave and the Bold kommer att innehålle Justice League International. En grupp superhjältar som härstammar från en tid då serietidningar var mer "bwahahaha!" än "ångest, ångest är min arvedel".
- Har fått igång mitt nya spel (som ni inte får kalla tråkigt!): Sam and Max: The Devil's Playhouse. Har precis börjat med första avsnittet och redan har jag fnissat som en idiot åt dialogen ett par gånger:
Sam: I hope they finish the repair to our office soon. I miss taking showers.
Max: We could give each other tongue-baths like cats and flight-attendants do.
Sam: Well... okay. But be careful with my neck, that's were I'm prone to get tie-rash.

Sam: How's the afterlife treating you, Doctor Mamma Bosco?
Dr Mamma Bosco: It's nice but I miss having a body and touching things.
Max: "Touching" is my third favorite thing to do to things... my second favorite is "licking".

Inga kommentarer: