söndag 17 februari 2013

Bröllop: The Sequel

Trots den skrikande frånvaron av grillad grisar och cirkusdirektörer var bröllopet idag mycket fint.

När bruden höll tal var jag tårögd och var tvungen att göra den där klassiska handviftningen för att på ett ineffektivt sätt torka bort tårarna. "I promised myself I wouldn't cry" och allt det där.

Även brudparet blev något tårögda. Varpå deras dotter började gråta. Vilket fick bruden att gråtfnissa sig igenom sitt tal.

Det var mycket vackert och jag brukar inte vara särskilt uppriktigt men jag blev så där rörd på riktigt. Dessutom lyckades pappa fånga brudparet på bild ett flertal gånger när de båda vara tårögda så det blev ett par till synes sorgliga bröllopsfoton där brudparet kommer ut från vigselrummet med en "vad har jag gjort?!?!"-min. Som tur var lyckades pappa också fånga ögonblicken där paret inte såg gråtfärdiga ut eller som "American Gothic".



Försökte också förklara för mitt nyfikna kusinbarn vad giftemål gick ut på. Hon nickade allvarligt. Hon hade förstått hela grejen. Jag lutade mig tillbaka i min stol, smuttade på min champagne och riktigt myste över hur pedagogisk jag varit.
"Du kan gifta dig med Sysse*", föreslog mitt kusinbarn. (*hennes namn på sin moster som gifte sig)
"Äh... "
"Tjejer kan faktiskt gifta sig," förklarade hon strängt för mig.
"Ja, öh men man kan nog säga att Sysse är paxad för tillfället."
 Allvarlig min igen. Nytt försök: "Du kan gifta dig med Jakob."
"Men det är min lillebror."
Paus. Eftertanke. "Ja, då är du väl trött på honom."
Tillbaka till det pedagogiska ritbordet antar jag.

Hotellet vi åt på var fem stjärnigt och efter att ha levt ensam och ätit nudlar som smakade ensamhet o papper blev jag en smula överväldigad.

Champagne och små små räkmackor?

Nu lever man livet.

Små små muffins som kanske är cupcakes?

Nu lever man livet.

Chokladbakelse som exploderar i tusen små chokladpartiklar när den smälter i munnen?

Nu lever man livet.

Får man dra i en spak när man spolar på toaletten!?!?

Nu lever man livet.

Dyr tvål? OCH LOTION!?!?

Nu lever man livet.

RENA HANDDUKAR!?!?

Nu lever man livet.

Om jag hade en hamburgare där och då hade livet varit perfekt.

Inga kommentarer: