tisdag 26 februari 2013

Jag gillar ju att klaga på hur kvinnor ser ut i mina nördiga intressen så jag tänkte prata om de kvinnor jag faktiskt är nöjd med för omväxlings skull.

Asajj Ventress - Star Wars
Ok. Lite irriterande med det ständigt återkommande "boob window" men i övrigt undviker manusförfattarna att placera Ventress i den förhatliga Strong Female Character-kategorin. Älskar att hon inte ser klassiskt feminin ut, man blir lite trött på den här tropen att alla utomjordiska kvinnor är supersexiga medan de manliga får ha lite mera kreativa utseenden än bara blå hud (Mass Effect, jag tittar på dig) + även om vi förstår varför Asajjs liv ser ut som det gör försöker storyn inte ursäkta hennes handlande på något sätt. Hon är en rätt osympatisk karaktär vilket gör hennes karaktärsutveckling betydelsefull.




I princip alla kvinnor - Young Justice
Mmm. Den här serien gör i princip allt rätt. Säsong två klarar bechdeltestet med råge+de kvinnliga karaktärerna har en instrumental roll i intrigen. Så givetvis bestämmer sig DC för att lägga ner den.






The Cave
Haha. Ok. Lite fusk här. Har ej hunnit spela detta ännu men det faktum att av hälften av karaktärerna är kvinnor i The Cave samt innehar rollerna som Adventurer, Scientist och Time Traveler gör mig bara så glad.





She-devils - Atomic Robo and the Flying She-devils of the Pacific
AR gör mig aldrig besviken därför var jag extra glad åt denna volym. Kvinnliga stridspiloter på femtiotalet med jetpacks. Deras närvaro i storyn gör att Robo blir läsarens fönster in i deras värld, han kommer inte dit och tar över deras berättelse och även om han i slutändan är hjälten i serien är det lika mycket gruppen She-devils och deras roll som kvinnor i postkrigssamhället som är protagonister i denna volym. + praktiska kläder. Är stort fan av coola, praktiska kläder i serier.



 

Inga kommentarer: