fredag 21 oktober 2011

Sa jag inte åt er att sluta ha kul!?!

"Better yet, DON'T write that novel" är den där artikeln jag pratade om.

Jaså... det tycker du minsann? Men då tycker jag att du borde... borde... raka av dig fascistmustasch, tejpa fast den på en frisbee och flänga den över en regnbåge! Vavavavava!?!?

(yes där satt den haha)

Artikeln är cirkus ett år gammal men gör mig förbannat irriterad. Lauren Miller har en fruktansvärt elitistisk inställning till att skriva. Man får känslan av att det som gör henne mest arg är att Vanligt Folk kan ge sig på skrivandets hantverk. Urgh.

Hon verkar helt missa poängen med NaNoWriMo. Det handlar inte om att skriva BRA BÖCKER utan det är ett projekt, en utmaning för människor som går och bär på en roman, berättelse de gärna vill skriva men inte kommer för sig.

För mig är ett bra eftersom jag är extremt odisciplinerad när det gäller mitt skrivande. Med NaNoWriMo skriver jag varje dag i princip. Förra året fick jag en massa stoff och det mesta tog jag bort och gjorde om storyn till en novell som jag fortfarande jobbar med. Ingen förnekar att det faktum att det aldrig blir en fullfjädrad novell i slutet av november. Men det blir ett utkast och det är själva stommen till att det verkliga arbetet kan börja.

Jag ska till exempel skriva en sorts Comedy Noir/Cozy Crime bok. En humoristisk deckare kan vi säga som fokuserar mer på att hur människor gnabbas än själva brottet egentligen. Problemet är att jag inte riktigt vågat eftersom jag inte kommit på det perfekta mysteriet. Nu hoppas jag att i alla fall få ett mysterium vars hål jag kan fixa i efterhand men jag får i alla fall skelettet till ett mysterium som jag sedan kan klä på med... öh... kött och inälvor. Lite innehåll och så en snygg yta. Förstår ni? Jag förstår vad jag menar men det kanske bara är jag.

Det är också ett sätt att avdramatisera skrivprocessen. En person berättade till exempel att han skrev en "roman" i november för att han skulle lära sig skriva bättre artiklar till sitt universitet. Han lärde sig hantera sin inre redaktör som tidigare nära paralyserat honom.

Dessutom, en av Millers argument är att folk slösar bort sin tid i november med att skriva istället för att läsa böcker.

Jag tror inte att "skriva" är något som utesluter att "läsa". Snarare leder det ena till det andra.

Jag läser, skriver, läser, skriver osv. Ett av de få sätt man kan bli bättre skribent är att läsa mycket. Sluka så mycket som möjligt. En novell är tusen gånger mer värt än en så kallad författarhandbok.

Människor som skriver men inte läser... ja, det är inte mycket man kan göra åt det.

Men kul att du, Miller, känner att du måste hata något som du kan ignorera. Det måste verkligen irritera dig, du som får betalt för att skriva, när vanliga dödliga ger sig på att skriva. Eller är det kanske för att du lider med alla dessa förläggare som plågas så efter november av manuskript som är oredigerade verk?

Stackars förläggare... måste verkligen göra ont för dem när deras goda smak plågas så.

Bläh.

Blir extremt irriterad på hennes attityd. Så irriterad att jag... att jag skulle (ser mig vilt omkring) skulle kunna välta det här BRICKBORDET!!!

ARGH!! ... äh vänta lite...

Hhhhhhuuuuuuuurrrrhhhh!

RRrrrrRRRRAAaAaaaaaRRR!

Vad i helvete...

Det är nåt fel på det här brickbordet... få se nu här... WwwwaAARARGGGG!

...... jag får återkomma.

Inga kommentarer: