lördag 9 mars 2013

Lektyr för den som behöver roas, del I

Jag gillar det här med serier och jag vet, stoppa pressarna, vilken toppnyhet. Lägg ut LÄGG UT!

Därför har jag satt ihop en liten blandad lista men serier som är kul på riktigt och helt gratis tack vare le internet. Eller madame Internette som jag kallar det när jag känner för att prata med fransk brytning för mig själv och skratta genom näsan.*honhonhonhon* Men nog om vad jag har för mig bakom stängda dörrar.


Likt den där andra historien om ett magiskt internatskola börjar berättelsen med att protagonist Annie hamnar på internatet Gunnerkrigg Court, totalt ovetande om internatets syfte är eller dess relation med skogen som omgärdar skolan. Vad som börjar med ett par fristående berättelser där Annie och hennes vän Kat utforskar skolan blir till en komplicerad story arc där internatets förflutna uppdagas samtidigt som relationen mellan människa o natur, religion o vetenskap är återkommande tema men mest av allt handlar det vänskap.


En grupp ungdomar kommer i kontakt med en mystisk energi som förvandlar delar av deras kropp till levande väsen. Ok. Ska försöka förklara upplägget men man fattar bäst genom att läsa; Monstret får sina egenskaper beroende på vilken del av kroppen energin först interagerar med och det är fortfarande kopplat till resten av kroppen. T.ex. Abels vänstra öga förvandlas till ett flygande monster men det fungerar fortfarande som hans vänstra öga, han kan fortfarande se genom sitt monster. Därför skapas det en intressant symbios mellan barnen och deras monster när de försöker hitta svaren vem som ligger bakom den mystiska energin och under det handlar det kärlek, tillit, föräldrar som inte räcker till och allt sånt där gött som ger oss karaktärutveckling.

Episk fantasy i stil med Hobbiten. Till synes alldaglige Rice Boy tvingas ut på äventyr eftersom han kan vara den som räddar hela världen. En underbar surrealistisk miljö där kontrasten mellan gulliga karaktärer och genuint obehagliga fiender skapar en stämning jag inte riktigt hittat någon annastans än i Evan Dahms serier.

Också av Evan Dahm och utspelar sig i samma värld som Rice Boy men handlar denna gång om en nomadisk stam som mot sin vilja blir införlivade i det stora imperiet. Vattu blir som såld som slav till imperiet då stammen inte har något annat i värde att ge i skatt. Vattu tvingas lära sig att överleva och lära sig helt nya regler kring identitet och samhälle.

Inga kommentarer: