måndag 11 mars 2013

"The question, Constable, isn't where... but when!"*

* Inspector Spacetime

Har funderat på det här med att resa i tid o rum. As you do. Om jag hade en tidsmaskin är det här min "att göra"-lista.

- Dricka te med deckarförfattaren Doroty Sayers. Be om tips på hur man skriver en bra handling i en deckare + prata om min kandidatuppsats, tror hon skulle gilla den (löjligt höga tankar om mig själv? check!). Fast hon skulle nog ogilla hur jag målade mina naglar och läppar. Hon hade väldigt bestämda åsikter om mode.

- Avbryta August Strindberg när han skrev Ett dockhem (en svarsnovell på Ibsens pjäs... Ett dockhem surprise surprise). Inte stoppa honom från att skriva det (vem vet vilka konsekvenser det kunde få i tid o rum, när jag återvänder till nuet kanske Biff Tannen styr världen) men jag skulle välta hans skrivbord och be honom att "STFU!" *drops mic* *exit stage left*

- Örfila Howard Carter pga allt arkeologiskt fynd från Tutankhamuns grav han brände upp pga tyckte att det var tråkiga grejor. Skulla kanske örfila honom + kalla honom ett fult ord *drops mic* *exit stage left*

- Skriva upp sportresultat, åka tillbaka en bit i tiden och bli dyrkad som en sorts sportgudinna. En personifikation av segergudinnan Nike typ. All shall love me and despair.

- Besöka agoran i antika Athen och bua ut Perikles. "Kan ni spela 'Intergalactic' med Beastie Boys? Spela 'Whip it'!" 'Whiiiip it'!!!" eller kanske inte. Jag gillar ändå Perikles och hans sambo Aspasia. Trivia: De kunde inte gifta sig pga Aspasia var inte från Athen så de levde i "samboförhållande" tills Perikles dog i pesten. Typiskt äktenskapslöfte på den tiden: Ska älska dig i nöd o lust tills jag dör i pesten.

- Bli utkastad från agoran pga kvinna/utlänning (alltså ALLT som inte var Athen) "NI KAN TYSTA MIG MEN INTE STOPPA FRAMTIDEN!" skulle jag skrika.

- Besöka Samuel Taylor Coleridge när han befann sig i opiumrus o skrev "Kubla Khan".Skulle viska suggestioner i hans öra: "Duuu! Duuu! Skriv fler dikter om påskliljor. Det är bra grejor. Gör den där om sjömannen ännu längre. Kan inte få nog av den med sjömannen o albatrossen."
Ska bli den där från Porlock som avbröt honom innan dikten blev klar också och om mina teorier som bygger på scifi-serier stämmer kommer det vara så att jag ALLTID varit personen från Porlock.

- Åka tillbaka i tiden, besöka mig själv. Hoppa ur min tidsmaskin riktigt dramatiskt och: "Hanna! HANNA! Vi måste tillbaka till framtiden!"
Sen skulle jag high-fajva mig själv pga om man har en tidsmaskin är det lag på att göra minst hundra referenser till Tillbaka till framtiden.

- Stoppa Biff Tannen minst en gång pga se föregående punkt på listan.

- Få ett porträtt gjort av någon up and coming konstnär i Paris, skulle be hen att måla mig som en av hens franska flickor (dvs alla flickorna) Skulle bli en sån där mystisk donna på tavla. Det skulle förklara varför alla tanter o farbröder på sjukhuset alltid sa att jag påminde dem om någon när jag jobbade i recpetionen. Skulle föredra förklaringen att jag var en Mona Lisa i hemlighet framför att jag bara "har ett sånt där ansikte".

- Rädda dronten. Detta ädla väsen. Då skulle det äntligen finnas ett djur som ser klumpigare ut än vad jag är.  Tänk vad många roliga youtubeklipp det skulle finnas om dronten inte blivit utrotad. Man ser ju på den att den är gjord av comedy gold. Det skulle bli min gåva till mänskligheten.

Inga kommentarer: