måndag 10 juni 2013

Aggressiva utropstecken hänger i gränder och rånar semikolons på fel sida av stan

Har haft workshop om texter på praktiken som inom kort blir till ett riktigt jobb. *tar på mig hatten, kysser min fru adjö, klappar mitt barn på huvudet, hoppar in i min bil och åker till fabriken, dags att hämta hem levebrödet och min fru gråter vi behöver mer än bröd för att överleva älskling vi är inte fåglar och jag flaxar med armarna kakaaawwww och försöker tvinga mitt barn att äta färdigttuggat bröd och wow öm nu förlorade jag kontrollen över min dagdröm hatar när det händer för min hjärna insisterar på att vandra in i de konstigaste gränderna av mitt undermedvetna ni kan inte ana de saker jag har sett under min korta livstid*

Hur som helst, vi diskutera !utropstecken! på workshopen. Är det bra eller dåligt? Kan man ha utropstecken i en rubrik? Osv.

Det jag tänker på är att utropstecken lätt kan bli aggressiva. T.ex. skriver jag en mening i stil med "kul för hela familjen" (denna gång utan sarkasm) och lägger till ett "!" blir det genast lite konstigt. Meningen "Kul för hela familjen" i kombination med ett utropstecken känns som en manisk värdinna på kryssning. Hon har hand om aktiviteterna och informerar gästerna om mat osv. Men hon gör det på ett insisterande sätt.

"Klockan fyra är det volleybollturnering! Alla är inbjudna! Det blir jätteroligt!" lutar sig alldeles för nära, "Sååååååå roligt!"

"Dagens rätt är pestokyckling. Supergott!"
"Nej tack."
"Suuuuppppeeeerrrrgooooottttt!"
"Det tror jag säkert men - "
"ÄT PESTOKYCKLINGEN DEN ÄR SOM EN DRÖM!!!!"
"Men jag är allergisk mot nöööööötttteeeerrrrr..."
"JAG KAN TUGGA DEN ÅT DIG!"
"Det är verkligen inte det som är problemet här."

Ett annat exempel på vad jag tycker är aggressiva frågetecken är det här erbjudandet jag fick från svd härom dagen.



Öm okej? Meningen "Vi saknar dig!"? Känns som om Svd står utanför mitt fönster, andas ut och ritar ett hjärta i kondensationen på fönstret. Vilket är supercreepy med tanke på att jag bor på femtevåningen.
"Gå hem Svd! Det finns inget här att hämta för dig!"
Och Svd går hem men börjar ringa cirkus fem hundra gånger istället.
"Vi saknar dig!" väser de i luren.
Och jag: "Men jag har inga pengar att ge er."
"Åh." *lägger på*

Summasummarum... var försiktig med utropstecken, Svd är stalking gold digger way over town that digs on me samt att världen skulle vara bra mycket tråkigare och samtidigt känns lite säkrare om Kanye West inte fanns.



Inga kommentarer: