söndag 9 juni 2013

Tips för dig som vill ha en kort men rolig serie

Speciellt om du är rädd för att bli engagerad i något som har tusen avsnitt o är enkelt att streama. Vi vet alla att serier med många avsnitt är som monster vars gluppande hunger endast kan tillfredsställas med din tid. Redan de gamla grekerna var rädd för det. Sokrates hade kanske kunnat skriva ner nåt av sina idéer om han inte hela tiden: "Uuughhh... bara ett avsnitt till av Illiaden! Jag måste veta vad som händer med Hektor annars dööööör jag!"

Exakt samma min har jag när mina serier hamnar i oförklarling hiatus.

Därför vill jag föreslå serien Better Off Ted. Det finns bara två säsonger med 13 avsnitt var. Lagom engagerande, småfinurlig och sans laughtrack sitcom. Utspelar sig på utvecklingsavdelningen på Veridian Dynamics, ett företag som tycks ha ändlösa resurser som de använder till att pumpa ut produkter som bara blir konstigare för varje avsnitt.


Protagonisten Ted Crisp som leder arbetet på avdelningen agerar berättarröst och bryter den fjärde väggen ett par gånger i varje avsnitt. Handlingen fokuserar på de anställda på det ondskefulla företaget och deras försök att navigera på en arbetsplats som är ett steg ifrån att ta över världen med en dödsstråle. Serien halkar in på science fiction då och då men är främst en arbetsplatskomedi. De anställda försöker ibland utnyttja de skadliga effekterna Veridian har på världen för egen vinning eller minska dem.



Plus, Portia del Rossi som Veronica Palmer tar över varje scen hon är med i. Gillar att en serie har en superkalkylerad kvinnlig chef som inte är trevlig utan bara effektiv. Hon får ett par motvilliga ögonblick i serien när hon erkänner att hon räknar Ted som en vän men det är alltid snyggt gjort och gör hennes karaktär starkare och roligare.


Stort minus är dock ett par skämt om att Veronica inte är som andra kvinnor. Kan tolkas som att hon skiljer sig från människor i stort (medmänsklighet är ibland ett fenomen Vernoica har hört talas om men aldrig själv förstått vad det är). Men ibland ger det en sur eftersmak när det känns som att de antyder att Vernoica är speciell, att ingen annan kvinna kan vara på det där sättet för alla kvinnor är på ett helt annat sätt. Ni vet, fulla av känslor och allt sånt där. Vem vet hur jag ens kan fungera i samhället med alla dessa känslor.

Lite som när en del tjejer tihihihi:ar och "Jag är inte som andra tjejer, jag gillar spel och serietidningar. Jag är så där härligt pojkig. Inte så där äckligt kvinnlig, vi vet ju hur kvinnor är!"
Och jag väser, "Åh varför kan ni inte gå och dö i ett hål någonstans?" samtidigt som jag läser serietidningar och aggressivt applicerar läppstift. Eftersom jag inte har någon spegel resulterar det i katastrof men de vet vad jag menar.

Slutbetyget är högt ändå pga välskriven dialog med en skämtfrekvens som nästan är lika hög som 30 Rock plus skruvad handling i varje avsnitt. Dessutom... nämnde jag Portia del Rossi som Veronica Palmer? Den här serien är värd att se enbart för Portia del Rossis skull.


Inga kommentarer: