lördag 29 juni 2013

Kurs i komedi #3 - Med vem man får och inte får skämta med

"Min chef har exakt samma boksmak som jag och hon skrattar åt mina skämt!" sa jag igår när jag var på middag hos min kusin.

Min morbror skaka på huvudet: "Man ska aldrig skämta med sin chef;" varnade han.

Jag höjde på ögonbrynet. Eller i alla fall försökte. Har inte nog med kordination för det. Höjde därför båda mina ögonbryn samtidigt och fick min patenterade galenblick men min släkt är van.

"Ah... fast... har du hört mina skämt? Är ganska rolig om jag får säga det själv," jag bara inte får säga det, jag gör det också.

Och min moster säger till min morbror: "Fast du terroriserade väl din personal med tjeckiska skämt som ingen förstod."

Min morbror ser nostalgisk ut, "På den tiden skrattade alla åt mina skämt... förutom min chef då. Han hade ingen humor," paus, "Han vara fransman," som om det förklarade allt... det kanske det gör?

Sammanfattningsvis: Du kan skämta med din chef om du är rolig på riktigt och din chef dessutom läser Three men in a boat nästan varje sommar. Skämta med fransmän på egen risk. God regel när du skämtar är att ifall ingen skrattar åt ditt skämt, upprepa skämtet med en lite högre röst. Upprepa tills önskad effekt uppstår.

För ökad comedy gold resultat, när du upprepar skämtet kan du gärna börja gestikulera och glöm bort allt vad personligt utrymme heter. GLÖM DET! Personligt utrymme är bara ett hinder när det gäller att förmedla vilken gruva av comedy gold du är.


Inga kommentarer: