fredag 22 januari 2010

Ari och Jag

Önskar att jag hade varit Aristoteles korrekturläsare eller redaktör. Jag hade haft ett fint kontor... i marmor antar jag efter som det är Antiken vi snackar om. På ena väggen skulle jag den klassiska Hang in there, kitty! och den andra väggen skulle det hänga en bild på en alligator eller krokodil med bildtexten: Make it Snappy!. Jag skulle säga saker som: "Min dörr står alltid öppen för dig." Kort sagt skulle jag vara Antika Greklands svar på Mustrum Ridcully.

I alla fall, Aristoteles skulle komma in på lunchmöte. Jag skulle be Viktor, min sekreterare, att komma in med lite kaffe.
- Ari (för så skulle jag kalla honom), hur vill du ha ditt kaffe?
- *lite nervöst* Med mjölk och socker, tack.
- Hahahaha! Var inte en tönt. *Till Viktor:* Två koppar av det svartaste kaffet vi har.
Efter fem minuter skulle Viktor komma in med kaffet. Jag skulle ta en klunk och sedan slänga koppen på honom och skrika:
- Försöker du mörda mig!?! Det här kaffet är ju skållhett! Du har väl låtit vattnet koka också, din idiot. KAFFE SKA INTE KOKA, VIKTOR! Ut med dig nu.
Viktor skulle förskräckt slinka ut från mitt kontor, dock lycklig eftersom jag kom ihåg vad han heter för en gångs skull.

Jag vänder mig mot Ari och säger: Hörru, Ari...
- Äh, ja? Vad tyckte du om mina skrifter? Jag tänkte kalla det Aristoteles Retorik.
- Först och främst. Tråkig titel. Hur tycker du Return of the Revenge of the Rhetoric: Part 2?
- ...
- Definitivt lite mer schvung som vi säger i branschen.
- Men vad tyckte du?
- Vet inte riktigt. Kunde knappt ta mig genom första kapitlet i Bok I. Mitt råd till dig är att inte ägna ett helt stycke åt något som kan sägas i en mening.
- Jag... jag ville skapa stämning.
- Ari, Ari, Ari, Aaaaaari! Studenter i framtiden vill inte ha stämning. Dem vill ha lättbegriplig kunskap som kan insupas mellan pubbesöken på en fredag. Om de ville ha spänning och stämning kan de läsa Boktjuven av Markus Zusak.
- ... Boktjuven?
- Jag grät som ett barn, Ari. Som ett barn! Otroligt vackert men det är inte Boktjuven du försöker skriva eller hur? Det är en samling skrifter som behandlar hantverket retorik.
- *Suck* Men jag tycker faktiskt att det där stycket om att känslor perverterar domare som i sin tur perverterar domen var bra.
- Okej, det kan jag ge dig. Behåll det stycket. Vi gillar alla lite perversion i livet. Am I right or am I right!?! *Skrattar och dunkar Ari i ryggen så han nästan spiller sitt kaffe i knät* Bra att vi kunde ha det här snacket, Ari. Känns verkligen som vi är på väg någonstans.
- Tycker du det? *lyser upp*
- Jag har bara ett litet, puttigt, fnuttigt förslag till.
- *bleknar* Jaså?
- När man väl kämpat sig igenom första kapitlet tror jag att som student vill man ha lite belöning i form av spänning. Har du funderat på att slänga in ett monster i början av andra kapitlet?
- Men du sa ju att studenter inte ville ha spänning och -
- Guuuud! Sluta tolka mig så bokstavligt, Ari. Tänk på vad det ÄR jag FAKTISKT säger.
- ...
- Alltså, jösses, vad skulle du ta dig till utan mig? Gör så här, Ari, bytt namn på hela valsen, stryk det här stycket, kill your darlings så att säga och lägg till ett monster.
- ... ett monster?
- Ett monster! Lamia är rätt populär nuförtiden men om du vill satsa på en säkert kort så ta en hydra eller två. Stick iväg nu och arbeta på, din lilla filur.

Skulle ha blivit mycket bättre. Om det hade funnits ett monster i kapitel två hade jag kanske orkat läsa allt jag skulle läsa i Bok I idag och inte läst om Atomic Robo and the Shadow of Time istället.

Inga kommentarer: