lördag 15 maj 2010

Kastar sten i glashus... like there's no tomorrow

Det bästa med morgontidningen är insändarna. Ibland är det nåt vettigt eller så är det en mansom klagar över att manliga programledare inte bär orangea flugor längre. Den bästa sortens insändare är förstås de som man finner i lokaltidningen.

Igår satt jag och läste en i Gefle Dagblad som var fantastisk. Skribenten ansåg att man borde återinföra seden att välja Sveriges kung. Ja se, förr i tiden, då kunde var man bli kung i Sverige om han valdes till det vid Mora Sten. Och det var uppenbarligen fantastiskt. Speciellt då vi idag inte ens har en svensk kung, väser han ilsket (jag tänker mig att han pratar högt för sig själv medan han skriver sin insändare... och då väser han av ilska) och en tyskättad drottning. Morr.

Skribenten ger oss sedan en kort liten historielektion om Mora Sten där man nu uppenbarligen har byggt en rastplats och en informationsskylt. Jag tror att skribenten uppmanade alla att åka dit och öh... insupa Mora Sten? Jag är inte riktigt säker för han skrev sedan nåt om att Sten Sture hade stulit stenen så att ingen dansk kung kunde bli vald.

Okej.

Dansk kung?

Ååååååhhhhh-kej.

Dansk kung? Dansk kung? Tycker Herr Skribent att vi ska ha ett valsystem där en dansk kan bli vald? (åkallar Ernst Hugos Stig Helmer) Dansk jävlar!

Fast det bästa i insändaren var nog han personliga vrede. Jag fick en mycket stark känsla av att han så där till vardags, kände sig upprörd och personligt förolämpad av att Sten Sture stulit Mora Sten. Att han mitt i maten bara kunde stelna till, gaffeln stannar upp mitt luften, hans mun gapar och han pressar fram: "Sten Sture... det där var hela svenska folkets Mora Sten! Du hade ingen rätt! Ingen rätt! Att stjäla den ifrån oss!"
Och hans fru: "Vill du ha mer lasagne?"
Han: "Steeeeeeeeen!"

Jag skrattade gott åt det. Guuuuuud vad fjantigt att låtsas vara personligt förorättad av en historisk och nu död person. Det är knäppt och fjuttigt och.... och... sa de precis på radion att trådlöskommunikation uppfanns av Marconi? Marconi? MARCONI! Han uppfann inte det trådlösa; det var ju Nikola Tesla! TESLA! Hur kunde du, Marconi? Hur kunde du stjäla radion?

*knyter nävarna ilsket* STÄNDIGT DENNE MARCONI!

Och det här, kära läsare, är ett exempel på hur man kan kasta [mora] sten i glashus.

2 kommentarer:

Ambjörn sa...

Underbart inlägg. Tyckte du börjat gå ned dig ett tag där men den där gillar jag.

Hanna Passion sa...

ööööhhh... du kan gå ner dig? *tjejen som tar emot kritik jääääääääääääääättebra*