torsdag 18 mars 2010

Vir Bonus? Snarare Vir-virrig! (Dålig Retorikhumor)

De senaste två dagarnas tentapluggande har varit mycket givande och förvånansvärt kul. Jag ska försöka sammanfatta allt pluggkul jag haft på ett någorlunda förståeligt vis:

Vi möttes båda dagarna i pelarsalen... eller plenisalen som vissa sa. Tyckte att det var otroligt roligt när dagen började lida mot sitt slut. Plenisalen... ha! Ja, ni vet för att det låter som pe- (FÖRKLARA INTE SKÄMTET! Gammalt djungelordspråk)

Där fanns en whiteboard tavla som vi beslagtog och klottrade på den hela den klassiska retorikens historia. Jag tog över pennan ett tag och eftersom jag red på en grym sockerkick tack vare en burkcola började jag dra pilar hit och dit och förutom den där liknelsen mellan syftet med kvinnors utbildning under renässansen och Jay å Silent Bob fastslog jag även att Barney Stinson är Vir Bonus (Cicero och Quintillianus benämning på den fulländade mannen vilket i sin tur även betyder den fulländade talaren)

Imorse när vi återvände till plenisalen (haha) kunde jag knappt förstå vad det var jag skrivit eller vad alla pilar betydde. Det var som om en konspirationsteoretiker gått lös på den där whiteboarden.

Förutom retorik blev det dessutom mycket annat snack. Lite om Star Wars och hurvida man borde definiera det som science fiction eller fantasy, vi lyssnade på Erik Saade, Lalle lärde Ebba att vara gangsta och Lalle och jag citerade Futurama. Tror att vi lät ungefär så här:
L: The Scary Door!
Jag: Hypnotoad!
L: All glory to the Hypnotoad! *klappar händerna*
Jag: You watched! You can't unwatch it!
L: Because you're Hitler!

Inga kommentarer: