lördag 12 juni 2010

Ska iväg på en liten trip till Öland. Två dagar som ska ägnas åt rensa bort ogräs och vara avkopplad och frånkopplad.

Har förberett mig med ny anteckningsbok, ett par nedladdade poddar med Spanarna och Cirkus Kiev (poddarna är mest till för att bilresan inte ska ta kol på oss).

Om jag har tur får jag kanske till och med lite färg på mina ben som fortfarande är så där vinterbleka att det nästan är skrämmande. Sorgligt.

Innan jag reser iväg tänkte jag lämna er med det här:


Joel Cairo. Kanske den osmidigaste skurken som bara nästan lyckas komma undan med allt på slutet. En road Sam Spade är road.

Seriöst, jag får rysningar av hur bra den här filmen är. Riddarfalken från Malta har genuint bra skådisar för varje roll och allt bara klaffar. Se den. Ni kommer inte att ångra er. Få filmer lämnar en med känslan av att ren perfektion har uppnåtts och om ni frågar mig, vilket jag tänker anta, så är Riddarfalken från Malta en sådan film.

Saker som är bra med Riddarfalken från Malta:

- Peter Lorres Joel Cairo är sympatisk trots att han är en liten orm.

- Elisha Cook har kanske det mest uttrycksfulla ansiktet jag någonsin sett. Dessutom ser han ut som en kille som det bara går dåligt för så man måste tycka om honom.

- Idag brukar man tänka sig en femme fatale som någon överdrivet manipulativ vamp men Mary Astor är nervös, ömtålig och det är just det som gör henne farlig.

- Producenten avskydde rökning på film (för han var rädd att det skulle få rökare att lämna biografen för en rökpaus... mitt i filmen... åh-kej... ) och därför tyckte Lorre och Bogart att det skulle vara kul att försöka röka så mycket som möjligt i varje scen. Det faktum att de rökte gjorde scenerna ännu bättre eftersom de förmedlade nervositet och spänning är intressant men det intressantaste är kanske att Bogart och Lorre sprang runt på en filminspelning på 40-talet och var "busiga" är kanske det roligaste jag hört på länge. Jag ser framför mig hur de sitter och fnissar nöjt tillsammans medan producenten blir rosenrasande och skriker: "Looooorreeeee! Boooooogart!" samtidigt som han skakar argt med näven. Sidney Greenstreet och Mary Astor ser på, "Aw, you guys! Ni är såna lustigkurrar!" och skakar roat på huvudet.

- Bogarts sneda leende som gör att Sam Spade blir en karaktär som är både världsvan men ändå nyfiken, cynisk men ändå kan bli förälskad.

- Hur Peter Lorre levererar repliken: "You... you imbecile! You bloated eeeeeee-diot. You stuuuuuuuupid fat-head you." *kastar sig i en fåtölj och gråter*

Inga kommentarer: