fredag 4 juni 2010

Sommarfräscht Projekt

Den här sommaren ska jag (förutom att läsa en massa böcker som jag inte kommer att orka läsa när jag börjar plugga litteraturvetenskap) försöka se så många filmer med Peter Lorre som bara möjligt.

Har bara sett tre filmer (Arsenik och Gamla Spetsar, All Through the Night och M) och det går inte för sig.

Att jag borde se Casablanca är givet. Vad mer kan man begära? Bergman, Bogart och Lorre i stiliga kläder. Sen borde jag se hela Riddarfalken från Malta. Känns lite dumt att bara se slutscenen av en film... även om det kanske är den bästa: ("The stuff that dreams are made of")

Sen en film som jag inte är säker på om den är bra är The Boogie Man Will Get You men... Peter Lorrre och Boris Karloff i samma film? Låter bra. Dessutom verkar Peter Lorres karaktär helt crazy bananas och sånt gillar jag.

Hur som helst, här är en lista på alla filmer jag vill se med Peter Lorre (misstänker att jag inte hinner hitta och se alla den här sommaren men man måste ha ambitioner):

Casablanca
The Maltese Falcon
Casbah
The Stranger on the Third Floor
Hotel Berlin
Secret Agent
The Man Who Knew Too Much
The Boogie Man Will Get You
Three Strangers
Mad Love
Crime and Punishment
The Face Behind the Mask
The Lost One


Det finns många fler jag vill se men de här verkar bäst. Plus en hel drös med radioteater. Jag menar... The Black Cat av Poe uppläst av Peter Lorre? Ja tack!

Inga kommentarer: