onsdag 30 juni 2010

Pappersarbete är definitivt inte min grej men jag har insett ett samband mellan arbete och saker. Utför jag ett så kallat arbete får jag pengar. Pengar bytta mot Saker.
Saker så som soffor, serietidningar, böcker och små bord från 30-talet som är som tagna från en P.G. Wodehouse novell eller roman.

Åh... Wodehouse.

Efter jobbet, efter ett ganska trist jobb som jag ändå uppskattar för... det är ett jobb, tar jag och läser lite Jeeves and Wooster och det är det Bästa. Det Bästa Någonsin.

Den här veckan åtminstone. Förra veckan var det Peter Lorre. Mmmmmm... och idag läste jag en artikel om Tunguska explosionen och den nämnde Tesla och hans Wardenclyffetorn och jag kan erkänna att jag var tvungen att kväva ett litet tjut av lycka. Wardenclyffetornet var Nikola Teslas försök att skapa gratis energi för hela världen. Och ipoden... okej, kanske inte men typ.

Okej kanske inte typ men han var ambitiös i alla fall.

... ända tills han inte kunde få några sponsorer längre och började intressera sig för duvor samt signaler från Mars. Åh, Tesla...

Nåja... jag kanske är manisk och något fanatisk men jag är i alla fall omväxlande. Så just nu är det Wodehouse som gäller... samt överleva ännu en dag.

Att läsa Jeeves and Wooster... det finns inget bättre! Du dras in i en värld där det värsta som kan hända är att Stiffy Bings försöker få Bertie Wooster att stjäla Sir Watkyns "cow creamer" (en gräddkanna i silver i form av en ko) för att hennes fästmän Harold "Stinker" Pinker kan låtsas rädda den för att på så sätt få Sir Watkyn att acceptera hans och Stiffys (the old girl) förlovning. Bertie måste förstå vägra för Sir Watkyn var den domaren som dömde honom att böta fem pund då han stal en polishjälm.

That's it.

En litterärt lyckopiller i sin allra renaste form. Precis vad en trött hjärna behöver.

Annars är alltid säsongavslutning av Doctor Who alltid trevligt, speciellt när det är Steven Moffat som skriver serien. Den mannen är fenomenal på hitta på underliga ting: utomjordingar i form av stenänglar som bara kan existera om ingen tittar på dem och lever på abstrakt energi och en hel massa timey-wimey grejer som att träffa på människor från sin egen framtid som antigen är din fru eller mördare. Krångligt. Mitt liv känns med ens mycket enklare.

Nu är jag upprörd för det kommer inga fler avsnitt av Doctor Who förrän i jul. Det hjälper inte ens att True Blood har börjat igen för... för jag kan inte riktigt komma ifrån det faktum att ingen i den har fluga, fez eller en farkost som är större på insidan än på utsidan.


-I have questions, but number one is this: What in the name of sanity have you got on your head?
- It's a fez. I wear a fez now. Fezes are cool.


Övrigt:
Jakob: Kan du köpa couscous till ikväll?
Jag: Har vi ingen couscous?
Jakob: Det tror jag inte.
Jag: Har du kollat?
Jakob: Ja.
Jag: ... har du kollat i skafferiet?
Jakob: ... nej.
Nu var det faktiskt så att vi inte hade någon couscous hemma men ändå.

Nu ska jag sova och hoppas att den där högen med papper som ligger o väntar på mig inte hemsöker mina drömmar.

Inga kommentarer: