tisdag 8 december 2009

mi estas malgranda mirtelo

Förra veckan läste jag upp utkastet till en inledning för resten av skrivklubben Rondellen. Vet inte exakt vart denna inledning skall leda men om det blir en längre historia kommer en av huvudpersonerna vara en kvinna som efter en långvarig koma, som hon hamnat i på grund av en våldsam defenestration, vaknar upp och kan endast tala esperanto. En kommentar var att jag både skrev komiskt och skräck vilket fick mig att mysa och tänka: ”Mmm… jag är varierad och komplicerad. Dyrka mig som det blivande författargeniet jag är!”

Jag insåg även under detta möte att nästan allt jag skrivit i år, även innan jag började snöa in på Tove Jansson och Morran, har tema ”ensamhet”. Lite pretto men lite kul också. Måste börja introducera mig på ett passande sätt: ”Hej, jag är författare. Mitt nuvarande projekt handlar om ensamhet på månen (sant). Kanske vill ni trösta mig med en drink? Helst av den färgglada sorten.”

Är överhuvudtaget mycket peppad på drinkar i samband med Rondellen. Nästa vecka ska vi ha en pubrunda som avslutning på en termin av ohämmad kreativitet och konstigheter. Vi ska skriva dikt på tema ”tack” samt läsa upp en dikt vi tycker om (som vi inte skrivit själva). Tanken är att vi ska börja Högt och avsluta Lågt. Perfekt. Dessutom ska vi under rundan tillsammans skriva en dikt och det kommer att bli den fenomenalaste fylledikten denna världen någonsin har och kommer att skåda!
Murar kommer att raseras!
Gränser kommer att suddas ut!
Himmel blir jord och jord blir himmel!
Oscar Wilde kommer att återuppstå bara för att fälla en enda tår och sedan dö igen!
Vergilius kommer att förskräckt rycka till i samma ögonblick som vår dikt färdigställs och tänka: ”I feel a disturbance in the Force!”

Övrigt:
Tror jag ska ta med mig en dikt av Dorothy Parker eller Edith Södergran. Kanske både och om jag kan. Älskar dem både till döds.

The Flaw in Paganism
Drink and dance and laugh and lie,
Love, the reeling midnight through,
For tomorrow we shall die!
(But, alas, we never do.)

Fame

If I didn't care for fun and such,
I'd probably amount to much.
But I shall stay the way I am,
Because I do not give a damn.

PS. Saaaaaaaaaaaaaaaaara! Vill att du ska komma hit nuuuuuuuu! Vi ska dricka, dansa, skratta, ljuga och allt sånt där hedonistiskt tjafs.

2 kommentarer:

Ambjörn sa...

Observation

If I don't drive around the park,
I'm pretty sure to make my mark.
If I'm in bed each night by ten,
I may get back my looks again,
If I abstain from fun and such,
I'll probably amount to much,
But I shall stay the way I am,
Because I do not give a damn.

Hanna Passion sa...

åh, tack! har letat efter den där dikten!