torsdag 10 maj 2012

Atomic Robo: Last Stop




Sällan har jag peppat så mycket för en kortfilm. Trailern saknar visserligen humorn som är 50% av anledningen till att Atomic Robo är en av de få serietidningarna jag fortfarande köper månadsvis eller så fort de kommer ut. Berättarrösten känns inte heller klockren men jag hoppas att röstskådespeleri och dialog putsas till när produktionen sätter igång.

Dock så känns Virtual Boys musik perfekt för en animerad version av Atomic Robo.

 Gah. Det finns få ord som kan beskriva hur mycket jag älskar den här serien. Den är flamsig, melodramatisk, actionpackad, humoristisk och lyckas dessutom få med ett par riktiga WHAM-ögonblick där Atomic Robo blir riktigt känslosam.

Den är allt det där som andra serietidningar bara önskar att de kunde vara. Atomic Robo har lite je ne sais quoi om jag får försöka vara pretantiös en stund.

(Det får du så gärna!)

Tack.

Senaste numret av Atomic Robo var i och med Free Comic Book Day, och det här kan vara ett av mina favoritnummer. Dels för att storyn är att Large Hadron Collider håller på att orsaka ett "closed time curve" vilket kan förstöra "space-time" eftersom "the proton beams twisted into the fifth cardinal direction; zorth" - Åh, technobabbel hur jag saknat dig!
 

Atomic Robo stöter på en hel del konstigheter men det ska alltid finnas ett vis korn av sanning i varje konstighet. Den bästa sortens science-fictionäventyr alltså.
  Dock slängs alla försök att ha ett trovärdigt problem med en trovärdig lösning ut genom fönstret varje gång Atomic Robo möter sin ärkefiende Dr Dinosaur. När allt annat i Robos universum måste förklaras med hjälp av långa, relativt vettiga technobabbelexposition kan Dr Dinosaur bygga en antigravitationsmaskin vars kraftkälla är KRISTALLER. Så många kristaller.



Och nämnde jag att han är en talande dinosaurie, baserad på velociraptorn från Jurassic Park vilket är en dinosaurie som aldrig existerat förutom i Hollywoods värld, och han reste framåt i tiden med hjälp av en tidsmaskin som drevs av... kristaller.

Min teori är Dr Dinosaur trollar Robo. Dr Dinosaur är ett enormt troll och det kommer i slutändan visa sig att Robos hemliga kraftkälla är kristaller.


 Atomic Robo: FBCD 2012 är en lättsam historia med humor och lagom mycket action kryddat med technobabbel. Det finns inte mycket karaktärsutveckling (och det kan inte förvänta sig heller i en FCBD-serie som är till för att locka nya läsare) men den lyckas att cementera det hysteriskt roliga fiendeskapet mellan Atomic "Vetenskap" Robo och Dr "New Age" Dinosaur.

Atomic Robo är den perfekta äventyrsserien. Robos liv berättas i okronologisk ordning och det är fullt möjligt att börja med volym 3 och fortsätta med volym 1. Varje del är fristående men tjänar till att berika Robos fiktiva universum och ger en finstämd karaktärsutveckling.

Plus... Futuresaurus Rex....


So yeah...

Inga kommentarer: