torsdag 10 maj 2012

Tiden - Jag vet hur man slösar med dig.

Och Tiden ligger på golvet i fosterställning och bara kvider: "Men gör nåt vettigt! Sitt inte bara och läs om en gammal serietidning."
"Det är en bra serietidning," påpekar jag.
"Wrafhsdfkdsjgk... "
"Jag bakade coconut swirl brownies igår," påpekade jag, "Tog ganska lång tid."

Tiden morrar: "Det var för att du hela tiden tog paus för att dansa till din lista med låtar från filmsoundtracks mellan 1979-1990."
"Hur annars skulle jag få till känslan av att min bakning var ett montage i en film regisserad av John Hughes? Hur skulle det gå till, va? Jag bara undrar."
"Snälla, sluta slösa bort mig," ber Tiden.
"Du klagar och klagar, men faktum är att det inte spelar någon roll vad du säger. För jag är på topp just nu. Jag känner mig som om jag vunnit alla priser. ALLA PRISER. Och inget du säger kan få mig att sluta."


"Du känner dig... " Tiden rynkar på pannan, "Va?"
"Som jag vunnit alla priser."
"Men du har inte - "
"Alla priser," förtydligade jag.
"Fast - "
"ALLA PRISER."
"Äh okej," Tiden ser irriterad ut, "Men du sitter ändå och slösar bort mig genom att titta på en tumblr med hästbilder."
"Jag gillar hästar."
"Du är rädd för hästar."
"Jag respekterar hästar."
"Du skriker förtvivlat och börjar gråta när du ser hästar."
"En gång. Det hände EN GÅNG. Det var en läskig häst. Den hade... för mycket tänder. Hur många tänder behöver egentligen en häst? Jag vet inte. Är inte en hästexpert men den hästen hade för många tänder."
Tiden suckade, "Okej, jag medger att det var en läskig häst. Men kan vi inte göra nåt snart? Allt det här slösandet av mig själv gör mig irriterad och rastlös."
"Okej. Schema för idag. Gå igenom fotnoterna i uppsatsen, gå och köpa födelsedagspresent med tema 'om mamma inte kan komma till berget måste berget komma till mamma'. Hahaha... det var ett bra skämt."
"Äh visst, bara du gör nåt vettigt idag så är jag nöjd."
"MEN FÖRST! Hemligt dansparty!"
"Nej, men du sa att vi skulle - "

Jag skakade på huvudet och ruskade om Tiden, "Snälla, Tiden, man kan bara ha hemliga danspartyn om man är ensam hemma, annars är det inget hemligt dansparty."
"Men varför kan vi inte bara - "
"Shush!" jag höll Tidens ansikte ömt i mina händer och tryckte ihop dens kinder så den såg ut som en arg blåsfisk, "Shuuuusssssshhhh!"
"Bluta trycka ihop mitt ansikte!" spottade Tiden.
"Shuuuuusshsshsshsh!"

Ett hemligt dansparty senare...

"Wow. Det var kul," jag kastade mig ner på sofffan men ångrade mig genast eftersom det var en ytterst hård och ogästvänlig soffa, "Aj."
"Fantastiskt," sa Tiden släpigt, "Bästa hemliga dansparty jag har varit på."
"Eller hur!?!"
"Kan vi sluta slösa bort med mig nu och börja göra vettiga saker?"
"Errr... men jag ska bara skriva en lista på mina roligaste ord."
"Du ska bara skriva en lista på dina roligaste ord," upprepade Tiden utan att röra en min, "... va?"
"Jag har redan början så jag blir nog snart klar," jag räckte över min lista till Tiden.
Nu började det rycka i Tidens vänstra ögonlock, "Du har ETT ord på den här listan."
"Ganska bra jobbat om jag får säga det själv."
"Ett ord. ETT ORD. Och det ordet är frukt."
"Frukt... " jag skrockade, "Vilket ord ändå."

Och det var så jag hade sönder Tiden. Det är också anledningen till att jag har svårt att hålla koll på vilket tempus jag ska använda i texter.

Inga kommentarer: