måndag 21 maj 2012

En inblick

Numera har jag tid för eftertanke och introspektion.

Jag har därför tänkt en hel del.

Mest har jag tänkt så här: Tänk om jag fick göra en sitcom baserad på Hamlet.

Tänk om...


I min tolkning skulle Ophelia bara go with the flow när hon blev galen. Hon skulle vara seriens wild card.

Hon skulle alltid ha en galen plan i rockärmen.

Det skulle bara bli en säsong. Med ett julavsnitt där alla dör.


Tänk om....

Det kommer att finnas ett avsnitt där Ophelia och Hamlet driver en hemsökt glassbar.

På grund av anledningar.

Ophelia skulle ställa till en massa problem men aldrig lära sig en enda läxa. Hon skulle alltid komma undan.

Claudius skulle skaka med sin näve och bara: "Och jag skulle ha kommit undan med mina onda planer som jag ofta förklarar in i minsta detalj om det inte vore för Hamlet och hans galna flickvän!"

Sen sätter Ophelia eld på alla hans mantlar eftersom hon är mer än bara "Hamlets galna flickvän".

Hon är den galnaste och vinner alla priser. Alla priser. På grund av anledningar. Så många anledningar.

Jag vill bara... att ni tänker er det här.

Seriöst.

Tänk om jag fick göra det här.


Åh. Klassisk Ophelia.Vad ska hon hitta på härnäst?

Antagligen en komplicerad plan, kanske ett gambit till och med, tillsammans med Iago för att tjäna pengar.

Iago vill ha pengar för att han kan. Och för att han är ond. Pga anledningar.

Ophelia behöver pengar för att hon ska kunna köpa en gård och släppa korna ut på bete. Pga att hon är sugen på milkshake.

Allt är fullkomligt logiskt enligt Ophelia.

Klassisk Ophelia.

I ett avsnitt ger Ophelia dejtingtips till Iago som i hemlighet är förälskad i Othello. Hennes råd: "Har du prövat att dansa lite galet och sedan dränka dig?"
Iago: Ophelia, jag tror inte -
Ophelia: För det gjorder under för mig och Hamlet.
Iago: Efter att du dränkte dig?
Ophelia: Jupp.
Iago: Såatteh...
Ophelia: Om jag var ett marsvin skulle jag vara en lemur.
Iago: Va... ?
Ophelia: *skriker plötsligt rakt i Iagos öra* JAG HAR DEN BÄSTA PLANEN! Vi borde klä ut oss till kvinnor!
Iago: Men är du inte redan... okej, vi gör så här. Vi säger att vi klär ut oss till kvinnor men istället ringer du till Othello, låtsas vara Desdemona, bjuder honom på dejt till en restuarang. När Othello väl är där överfaller jag honom med min charm och förför honom med min mustasch.
Ophelia: Åh, det var en ännu bättre plan.
Iago: Den bästa planen till och med.
Ophelia: Vad kan gå fel?

Sen går allt fel. På grund av anledningar.


Klassisk Iago.

Och det var allt från mitt huvud idag.

Inga kommentarer: