onsdag 17 februari 2010

Myrdal, you've done it again!

Det finns något som kallas inkomstgaranti vilket ett antal, utvalda konstnärer i Sverige har fått. Det vill säga, de får pengar varje år från staten. Närmare bestämt är 157 personer som får ca 18000 i månaden. och det finns inget krav (som jag förstått det) på att de även ska uträtta något.

Nu har Alliansen börjat funderat på att slopa det här och göra om det till arbetsstipendier. Jag har ännu inte hunnit sätta mig in det hela men det som fick mig att reagera var Jan Myrdals inlägg i debatten:
- Dumt, säger Jan Myrdal.
- Inkomstgarantin gör det möjligt att göra helt olönsamt arbete, som att resa till gerillan i Indien där jag just har varit.
(Citat från artikeln Konstnärer - snart utan lön i Aftonbladet)

Är det inte liksom mening att inkomstgarantin ska tillfalla dem som genom sitt konstnärskap hjälper till att utveckla och gynna Sverige? Och inte till Jan Folkmord som jag missade Myrdal. Annars är det ganska intressant att se hur, i ett försök att försvara något, istället tar en spade och börjar gräva ett hål för sig själv. Ja, Jan, det är dumt. Du borde ha satt punkt där.

Och om Jan Myrdal är ett stickprov på de 157 personer i Sverige som får denna inkomstgaranti börjar jag nog hålla med Dick Erixon:
Blåblodsadeln förlorade sina statliga privilegier för 100 år sedan. Nu är det dags att avskaffa vänsteretablissemangets. Jan Myrdal hävdar, som vanligt, den kommunistiska jämligheten: alla ska slava åt staten, utom den kommunistiska överheten som ska kunna leva i sus och dus på andras arbete.
(http://erixon.com/blogg/2010/02/alliansen-avskaffar-konstnarsadelns-privilegier/)

2 kommentarer:

amanda sa...

alltså, jag hatar myrdal. han förstör så jävla mycket för vänstersverige, inte minst pga att han VÄGRAR backa, vägrar erkänna att okej, någon gång kanske jag hade lite fel. alltså han är en jävla skådis INHYRD av högeretablissemanget för att FÖRSTÖRA för vänstern, jag LOVAR!!!!!! läs inget av det han skriver, lyssna inte på karljäveln! snälla!!!

angående konstnärslön vet jag inte särskilt mycket, men min utgångspunk är att konst inte ska behöva vara lönsam, för då får vi bara typ bäckfilmer och ronni&ragge och smurfhitz. därför är jag FÖR konstnärslön om det går till rätt personer/projekt. dvs om det går till att bredda konsten och göra den mer tillgänglig, men samtidigt låter sig utvecklas i smalare genrer, så att det finns större chans att fler kan hitta något som de gillar, oavsett om det är kommersiellt nog för att stå på egna ben. vi måste stötta konsten, fatta genier vi kommer missa annars!!! tänk på alla awesome författare/målare osv som dog utfattiga/ensamma/inte erkändes fören efter sin död. ingen av dom skulle ha blivit konstnärer idag, dom skulle ha börjat jobba på typ mcdonalds eller nåt bemanningsföretag. haha sorry nu har jag börjat svamla. men hope you get my point. jag saknar irl-diskussioner! PUSS

Hanna Passion sa...

Jag är helt för konstnärslön för att just inte trist skit som beck o arn (fast den kanske inte var lönsam) ska vara den enda svenska kulturen som men det faktum att det inte tycks finnas nåt krav på att nån form av arbete ska produceras medan de får bidraget och att de får bidraget fram till sin död tycker jag är fel. jag menar, vad har egentligen jan myrdal gjort på senaste tiden (förutom att blunda inför historien)?

tyvärr måste jag nog säga att jan myrdal är helt och hållet vänster (hans mamma var ju typ pekpinnepolitikens gudinna), höger sidan har dock sina egna rötägg. jobbigt för dem om de även blev tvugna att bära på myrdal och inte bara hägglund o company.

saknar dig också! svårt att föra vettiga, normala diskussioner via internetzzzz.